Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hur blir det med fakturor vid årsskiftet?

Hej! 

 

Jag undrar hur man går tillväga med fakturor som är fakturerade i december och skall betalas i januari?

 

Vanligtvis bokför jag:

Kredit 1930

Debet 2641

Debet ex, 4000

 

Men hur blir det med momsen? Momsen tillhör december månad..

Vissa fakturor gick iväg 2:a januari som skulle gått iväg den 30:e december (blev lite strul med röda dagar). Hur bokför jag dem fakturorna så att momsen hamnar i december?

 

Tacksam för svar!

Mvh, Ajla

7 SVAR 7
AnnicaL
CHAMPION

Några frågor måste redas ut innan det går att svara på dina frågor.

Har du bokslut per 31/12? 

Använder du faktura- eller bokslutsmetoden för momsen? 

Av din beskrivning antar jag att du kör boksluts- eller kontantmetoden, då kostnader bokförs först när fakturan betalas och momsen deklareras i den månaden betalningen gjorts. Om det är så att du har bokslut 31/12 ska alla obetalda fakturor tas med i det bokslutet och momsen tas med i december, det spelar då ingen roll när betalningen görs. Leverantörsfakturor bokförs i december med konto 2440 Leverantörsskulder som kreditkonto. När betalningen görs i januari debiterar du 2440 och krediteras bankkontot. 

Om du använder fakturametoden ska alla fakturor vara bokförda och momsade när fakturan kom så inte heller där blir det något problem med momsen. 

De fakturor som blev betalda först i januari pga röda dagar hör i båda fallen till december.  

 

 

Tack för svar!

 

Går det att lägga upp ett exempel för att göra det tydligt med vilka steg/hur det ser ut? I årsavstämningen under Kostnader och intäkterFinns det kostnader som är bokförda under nästa år, men som egentligen gäller året du ska avsluta? så nämns konto 2990. Men det kanske inte är samma?

 

Jag har exempel fakturor för jobb i november och december som jag fakturerade i december - och har/ska betalas i januari 2021.

Hej

Konto 2990 är där man bokför kostnader som det kommit fakturor på efter bokslutsdagen men din avser det gamla året. Det kan vara bränslekostnader, bokföringsarvoden och liknande. Kostnaden ska drabba det gamla året och därför bokför man dem D kostnadskontot K2990 per bokslutsdagen. På nya året vänder man det hela. 

Fakturor för utförda arbeten som inte faktureras förrän kommande år bokförs på konto 1790 Upplupna intäkter (D1790 K3xxx).

Det som fakturerats före bokslutsdagen ska ligga som kundfordringar på konto 1510 i bokslutet. 

Blev det nåt klarare? 

- felaktig tolkning av mig så tat bort så att ingen blir förvirrad 🙂

Hej, 

Det är inte en bankhändelse detta ska bokföras som eftersom det inte ska innefatta ditt bankkonto, det kommer inte heller bokföras något på 1510 i detta steget. Jag rekommenderar dig att kika på vår forumtråd Bokföra upplupna kostnader och förutbetalda intäkter som kan hjälpa dig en bra bit på vägen, där finns information och länkar till vad detta innebär och exempel på hur detta ska bokföras exakt. Det du beskriver är en upplupen intäkt. 

Det som efterfrågas i trådskaparens fråga är något annat, hantering av obetalda fakturor vid årsskiftet när man använder kontantmetoden och det är detta @AnnicaL beskriver i sin första kommentar ovan. I vårt inlägg Supporten tipsar: Hantera kontantmetoden (bokslutsmetoden) vid årsskiftet kan du läsa mer om hur detta fungerar och även hanteringen i eEkonomi som jag ser att du använder. 🙂 

Ha en fin dag! 
/My 

Okej då är det jag som tolkat fel!

 

"Har du exempelvis ett räkenskapsår enligt kalenderår och har obetalda fakturor över årsskiftet, så ska dessa tas upp i bokföringen redan den sista december. Detta för att påverka resultatet och momsen på rätt bokföringsår.

Det är dock ingenting som du själv behöver ha koll på utan programmet hanterar detta, som så mycket annat, helt med automatik. Har du bokslut nu i december och har obetalda fakturor liggandes över årsskiftet, så bokförs de med automatik som en kundfordran/leverantörsskuld den sista december där även intäkten/kostnaden samt eventuell moms tas upp."

 

Programmet ska alltså sköta det automatiskt?

@HAQ__1

Det stämmer! 🙂 
Obetalda kund- och leverantörsfakturor du har i programmet under Försäljning - Kundfakturor och Inköp - Leverantörsfakturor bokas upp när du öppnar din sista momsredovisning för året. Du kan även göra det manuellt genom att gå till Inställningar - Räkenskapsår och klicka på Boka upp kundfordringar och leverantörsskulder

/My