Vore väldigt tacksam för hjälp då jag inte förstår hur jag ska bokföra detta. Vi har gjort ett inköp från utlandet och först fått en proforma den 21 april, betalat beloppet den 22 april (i USD) och fått fakturan nu, den 1 maj. Hur bokar jag detta? Betalningen sker ju FÖRE fakturan kommit. Ska någonting bokas manuellt? Jag kan ju inte markera en faktura som betald innan jag ens bokat den...??
Svara gärna med kontouppställning och så utförligt som möjlight så att det blir lättare att förstå för mig som känner att detta är väldigt knepigt.
Om man har en proformafaktura från ett svenskt bolag där momsen framgår, skall man bokföra momsen på proformafakturan eller skall man göra det när den riktiga fakturan har kommit?
Jobbar med Visma eEkonomi och hoppas att detta system klarar av att ändra om leverantörsfakturor som jag skapar i eEkonomi att kvittas mot konto 1684 - Kortfristiga fordringar hos leverantörer då jag inte kommer matcha mot inklistrat bankkontoutdrag.
Hej Andreas,
När du får proformafakturan är den egentligen inget underlag i sig utan bara en form av visning av vad värdet är. Därav så bör man ju inte heller visa/boka någon moms förrän den riktiga fakturan kommer
eftersom man vanligtvis inte betalar när proformafakturan kommer. Dubbelkolla gärna med Skatteverket!
Nej vi har inget stöd i Visma eEkonomi för en automatisk ombokning från 1684 utan leverantörsfakturor bokas alltid mot 2440 och sedan styr du själv mot vilket konto du kostnadsför din faktura.
Ha det fint!
Tinna
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.