Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hur bokför jag Lönebidrag?

 
20 SVAR 20
Fd medlem
Inte tillämpbar

Debet på 1930 - Företagskonto/checkkonto/affärskonto
Kredit på 3988 - Erhållna bidrag och ersättningar för personal

 

Innehållet är verifierat av Visma Spcs 2023-10-12

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen, På några hemsidor gällande bokföring har de skrivit, att man ska
Kredit 7690 - Övriga personalkostnader alt 7510-Arbetsgivaravgifter
Debit 1630-Avräkning skatter och avgifter

Men det kanske ger samma resultat ?

Jag kan väl inte debitera 1930 om pengarna är kvar på skattekontot ?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Vad jag kan läsa mig till så kan lönebidrag redovisas som minskning av företagets utgifter för löner/arbetsgivaravgifter, precis som du är inne på LG Bygg. Jag har även sett att man i vissa fall bokför det som en intäkt som L-M SERVICE är inne på.

Oavsett vilket du väljer så påverkar det egentligen resultatet på samma sätt, antingen lägre kostnad eller högre intäkt.

Om du vill plocka ut pengarna från ditt skattekonto och sätta in dem i firma kan du använda konto 2010 eller 2012 i kredit. Motkonto blir 1930 om de förs över till företagets bankkonto, eller 1910 om du lägger dem i kassan.

Om du väljer att bokföra det som en intäkt kan du kika på en tidigare diskussion vi haft här på forumet: Ska lönebidrag redovisas i momsrapporten

Det vi kom fram till där är att det inte ska redovisas på momsrapporten och i så fall innebär det att du behöver ta bort momsrapportkod 42 som är vald som standard på konto 3988.

Finns det kanske fler användare här på forumet annars som har erfarenhet av lönebidrag och som kan dela med sig av hur ni löst det?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Anledningen till att konto 1930 debiteras är att lönebidraget sätts in på mitt bankgiro och inte som i ditt fall skattekontot.
Fd medlem
Inte tillämpbar

This reply was created from a merged topic originally titled
Hur bokför jag lönebidrag från Arbetsförmedlingen?.
Fd medlem
Inte tillämpbar

This reply was created from a merged topic originally titled
På vilket konto bokför jag lönebidrag?.


Frågan gäller både enskild firma och AB
Fd medlem
Inte tillämpbar

I "Redovisa Rätt", som jag åter igen tipsat om att ingen redovisare bör leva utan :), kan man läsa "Lönebidrag KAN redovisas som minskning av företagets utgifter för löner/arbetsgivarabgifter) men ska enligt både K2- och K4-reglerna redovisas som en intäkt.
Så i princip är det väl lättast att redovisa det som en intäkt om man är osäker, så kan det inte bli fel.

//Tina
Fd medlem
Inte tillämpbar

Arbetsförmedlingen skickar ju ut kontrolluppgift bl.a. till Skatteverket avseende utbetalat statligt bidrag.

För att slippa eventuella onödiga frågor om inkomstdeklarationen så är det väl bäst att ta upp det som intäkt.

Man kan ju lägga upp ett konto under löner för lönebidrag men med kontering i kredit samt sätta SRU-koden som ett erhållet statligt bidrag.

Då blir lönekostnaden minskad i resultaträkningen men intäkten tas upp i deklarationen och förhållandet redovisade arbetsgivaravgifter och lönekostnad
stämmer.
Helene34
MEDLEM

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Är bidrag från arbetsförmedlingen skattepliktiga?.

Vi är en ekonomisk förening som får div bidrag från Arbetsförmedlingen för anställningsstöd, FAS 3 osv. Vi får bidragen utbetalt till företagskontot. Jag vet att man inte betalar moms på bidragen men jag undrar om företaget ska betala F-skatt på bidragen? Vill veta så att jag inte anger helt fel i våra prel. deklarationer.....
mariaf
MEDLEM

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Bokföring, lönebidrag. Ska man bokföra lönebidraget på ett kostnadskonto t.ex. 76....

: Hej, jag har en anställd med lönebidrag,
d.v.s. jag får ett bidrag från arbetsförmedlingen, det kommer i
efterskott och delvis ska täcka lönekostnaden. När de pengarna kommer in
på företagskontot har jag gjort en manuell verifikation och använt
kontot 7691 bidrag personal. Ska jag använda ett kostnadskonto till det
trots att det är pengar som kommer in?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag har en fråga gällande lönebidrag. Jag användande överskott på skattekonto för att kreditera preliminär F-skatt. Nu undrar jag hur jag ska bokföra det? Tänkte först göra
2012 D
2025 K
Men det känns inte rätt? Jag har ju inga skulder.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Tanja!

Du ska kunna göra som L-M och Tina skriver ovan.

/Elin
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack Elin!
Det blir ju fel eller? 
T ex jag får från SKV 10 000:- som lönebidrag. Med de pengarna krediterar jag A-skatt 9000:- och 1000:- preliminär F-skatt.
Då gör jag 
2012 D 10000:-
3988 K 10000:-

A-skatt har jag när jag bokför Arbetsgivardeklaration.
2012 K 9000:-
2731 D %
2710 D % Total 9000:-

Hur bokför jag F-skatt?
Tänker använda 2025 eller 2518 men undrar om det behövs  ? Måste jag visa i bokföring hur mkt preliminär skatt jag har/betalar/krediterar under år? 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Tanja!

Jag tycker ändå att det borde fungera på ovan vis. När det gäller f-skatten så behöver den inte bokföras i Enskild Firma, men om man väljer att göra det är det 2012 som gäller.

Tack för ditt inlägg
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack Kalle! 
Glad Påsk!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Glad Påsk 🙂
Fd medlem
Inte tillämpbar

Vi har en förening och får lönebidraget direkt in till skattekontot. Eftersom vi inte redovisar moms har vi inget skattekonto aktiverat i Visma Förening. Så hur ska jag bäst bokföra att lönebidraget betalas in på skattekontot och sedan dras därifrån när avgifterna betalas? Jag har läst tråden men känner att de förslag som getts inte går att tillämpa fullt ut för oss eftersom vi inte har några såna här skattekonton aktiverade.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej VSK!

Jag tänker mig att det smidigaste är att bara aktivera det kontot i er kontoplan, (alternativt lägga upp det som nytt om det inte finns). Tillgångskonto 1630 borde ni kunna använda i detta fallet.

Tack för ditt inlägg och ha en glad midsommar
Fd medlem
Inte tillämpbar

Vi kör med 1630 som konto nu och använder 3851 (Lönebidrag) som motkonto. Lösningen ser ut att funka tillfredsställande.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Man får kanske också tänka på att intäktskontot (398X) ska ha momskod 42 om man lägger upp kontot själv och brukar deklarera moms.