Hej!
Vad jag kan läsa mig till så kan lönebidrag redovisas som minskning av företagets utgifter för löner/arbetsgivaravgifter, precis som du är inne på LG Bygg. Jag har även sett att man i vissa fall bokför det som en intäkt som L-M SERVICE är inne på.
Oavsett vilket du väljer så påverkar det egentligen resultatet på samma sätt, antingen lägre kostnad eller högre intäkt.
Om du vill plocka ut pengarna från ditt skattekonto och sätta in dem i firma kan du använda konto 2010 eller 2012 i kredit. Motkonto blir 1930 om de förs över till företagets bankkonto, eller 1910 om du lägger dem i kassan.
Om du väljer att bokföra det som en intäkt kan du kika på en tidigare diskussion vi haft här på forumet:
Ska lönebidrag redovisas i momsrapporten Det vi kom fram till där är att det inte ska redovisas på momsrapporten och i så fall innebär det att du behöver ta bort momsrapportkod 42 som är vald som standard på konto 3988.
Finns det kanske fler användare här på forumet annars som har erfarenhet av lönebidrag och som kan dela med sig av hur ni löst det?