Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hur bokför jag avräkning och utbetalning från Tickster

Jag har kollat hela forumet, jag har kollat med redovisningskonsult som var osäker och jag har kollat hela Ticksters support.

Jag har fått en utbetalning från Tickster och jag vet inte hur den ska bokföras.
Samt hur många bokföringar jag ska göra - jag vill inte ha något liggande kvar på 1593 eller 2490.

Jag vore mycket tacksam för hjälp!
ticksterhurgörman.jpg

14 SVAR 14
CarinaEsp
CHAMPION

Konteringarna som du visar i ditt exempel ser bra ut, men det ser ut som det är gjort i två steg, dvs en kontering när avräkning kommer och en kontering när betalning kommer.

För att göra det hela enklare så kan du ju köra bara en kontering när pengarna kommer. I så fall hoppar du över steg ett och kör steg två med konteringarna i exempel 1 och 2 gemensamt, men utan kontona 1593 och 2490.

Ett problem kan uppstå här och det är i samband med månadsskifte. Du måste få med momsen i rätt period. Är du momsregistrerad med faktureringsmetoden eller bokslutsmetoden? Har du bokslutsmetoden så är det kontantprincipen, dvs du momsar när du får betalt, eller betalar.

Har du faktureringsmetoden så ska du momsa Tickster på avräkningsdatum. Om det då går över månadsskifte så behöver du använda balanskonton.

I det fallet hade jag nog endast använt 1593 och bokat upp nettobeloppet som en fordran (7 328,75 i ditt exempel) och hoppat över konto 2490.

Hoppas du hänger med i hur jag tänker 🙂 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag kör på kontantmetoden, det du kallar bokslutmetoden.

Jag har fått in pengarna på mitt konto, det får man samma dag som man får avräkningen som jag bifogat ovan.

Då borde jag alltså kunna bokföra redan nu? 

Japp, det stämmer, bara att tuta och köra.

Jag säger som @AnnicaL - bara tuta o köra och då kan du hoppa över 1593 och 2490.

Fd medlem
Inte tillämpbar

carinaesp:

förstår jag dig rätt, att iom att pengarna har kommit in samma dag som jag fick ovanstående avräkning, så kan jag bokföra såhär:

3011  KR 7624,15
4010 DB 297 
2630 KR 435,85
2641 DB 74,25
1930 DB 7700

och ingen mer bokföring om just den här utbetalningen från tickster? är jag klar sen?


Konto 3011 ska vara 7 264,15 och 1930 ska motsvara det du fått in på kontot, dvs 7 328,75

 

Den transaktionen är sen klar 🙂 

Fd medlem
Inte tillämpbar

bra uppsnappat! tusen tack.

Borde jag använda konto 2631 istället för 2630, som tickster föreslog?

Om du har använt 2630 tidigare i din redovisning så fortsätter du med det.

 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag gjorde precis som vi skrev, men fick ett fel i min momsrapport i visma...

 

untitled.jpg

Har du använt 2630 tidigare?

Om du fick fel i momsrapporten så måste det vara någon inställning på antingen försäljningskontot eller på momskontot.

Det ser ut som konto 2630 saknar momskod. Har du konto 2631? Du ska ha en kod som knyter 2630 till ruta 10 i momsrapporten.

Fd medlem
Inte tillämpbar

ruta 10? det är ju 6% moms på teater?

Helt rätt 🙂 Det ska vara ruta 12.

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack så jättemycket för all hjälp! du har sparat mig dagar av förbryllning och gråa hår ❤️ 

AnnicaL
CHAMPION

Hej

Jag tycker det ser helt föredömligt ut om det är så att provisionen uppstår i samma ögonblick som försäljningen vilket ju är det rätta. Har du ett underlag för ingående moms redan vid försäljningstillfället? Om inte ska du inte bokföra den förrän det finns ett underlag och det blir då troligen i samband med utbetalningen.