Hej!
Jag ska bli delägare i ett AB och tänker köpa in mig med pengar från min enskilda firma. Hur ska jag bokföra detta?
Vad är det för typ av AB? Är det ett fåmansbolag?
Aktier i ett fåmansbolag ska redovisas på blankett K10 eller K12 i deklarationen, så dessa måste du äga privat och ska inte blanda in i bokföringen i den enskilda firman.
Har du gott om likvida medel i den enskilda firman så gör du ett privat uttag vid köpet av aktierna, men detta bokar du bara som ett vanligt privat uttag, dvs D2013/K1930.
Hej!
Tack för snabbt svar.
Det är inget fåmansbolag, vi kommer vara totalt 5 aktieägare.
Vad är nackdelarna med att min enskilda firma står som ägare?
Borde det inte bli mer förmånligt med skatter och så vidare vid aktieutdelning?
Det finns inga skattefördelar att ha aktierna i den enskilda firman (om det öh går).
Ev utdelning ska nog redovisas på K10 eller K12 blankett beroende på hur verksam du är i bolaget.
Tack så mycket.
En enskild firma kan inte äga andelar i andra bolag annat än näringsbetingade andelar. T.ex. en skogsägare har andelar i ett skogsbolag, en mjölkbonde i Milko... Så är det ett vanligt AB så blir dina andelar privata.... Dessutom så är det ju så att om det ändå vore möjligt så blir beskattningen av t.ex. utdelning beskattad som näringsinkomst, d.v.s typ 50% skatt istället för kapitalbeskattat som är typ 30% ...
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.