Hej!
Jag fick nyligen in en återbetalning - en liten kompensationsumma pga bristande hantering av de varor som jag köpte. Summan är på 100 kr, och det enda som jag har som underlag är det som syntes i mailet:
Utöver detta så kan jag se ett verifikationsnummer i kontoutdraget. Där ser man också köpdag (för hela köpet) samt när återbetalningen är bokförd - i samma händelse.
Det jag tänker på nu är att själva köpet gjordes med moms på hela summan - 1674 kr (varav moms: 335 kr). Vad gäller den här återbetalningen så verkar det inte finnas någon moms, och när jag loggar in på Klarna så ser jag inget om detta. Behöver jag ha något mer underlag för att veta om denna återbetalning är med eller utan moms, och på vilket bokföringskonto kan det vara lämpligt att bokföra in det på?
Hoppas att ni förstår vad jag vill komma fram till.
Stort tack på förhand!
Löst! Gå till lösning.
Hej
Då det inte gäller någon återbetalning för själva produkterna du köpt utan mer för själva hanteringen så kan du bokföra den återbetalning/Kompensation du fått mot konto 3990 Övriga ersättningar, bidrag och intäkter.
/Joachim
Hej!
Tack så jättemycket för ditt klargörande! Då kan jag komma vidare med bokföringen ☺️
Trevlig helg! 🍁🍂
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.