Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hur bokför jag förhöjd leasingavgift för tjänste/förmånsbil?

Hej forumet.

 

Jag har ett enmans AB och bokför med kontantmetoden. Jag har precis skaffat en bil till företaget och behöver Er hjälp att vägleda mig i hur jag ska tänka kring att bokföra detta. Leasing avtalet är på 3 år (36 månader). Finns det någon smart funktion i VISMA e-ekonomi bas för detta? Hur periodiserar jag detta över de 3 åren (36 månader) som avtalet löper?

 

Stenius_0-1601806604032.png

Förhöjda leasing avgiften 137536,56

MOMS underlag                 137536,56

MOMS (25%)                        34384,14

Totalt:                                 171920,70

Otroligt tacksam om någon kan ge förslag på en bra uppställning som jag kan använda då jag är grön i VISMA.

 

Tack på förhand

J

7 SVAR 7
My Janhall
ANSTÄLLD

Hejsan! 

I forumtråden Bokföra första förhöjda avgift-periodisering finns väldigt bra information om hur detta ska bokföras, med förslag på konton. Du kan lägga upp detta som en leverantörsfaktura i Visma eEkonomi men valet att periodisera finns inte automatiskt i Visma eEkonomi bas, det finns i Visma eEkonomi smart. I bas får du sköta periodiseringen manuellt men även detta finns beskrivet i tråden jag länkat rent bokföringsmässigt. Periodiseringen bokför du under Bokföring - Verifikationer - Ny verifikation i ditt program. 

Känns något oklart så får du gärna återkomma! 
/My 

Fd medlem
Inte tillämpbar

STORT tack. Jag kollar i tråden och ser om jag kan bli lite klokare. 

 

Mvh, 

 

Jan

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Forumet. 

 

Nu har jag följt tråden som inte är helt klar för mig som grön i redovisningsdjungeln då den bollar runt med flera konton. Men jag har kunnat få fram att konteringen väl borde se ut enligt följande?

 

Uppgifter:

1:a förhöjd hyra 137.536,56 kr

Moms (25%)         34.384,14 kr

Totalt förhöjd hyra 171.920,70 kr

 

50% avdragsbar Moms = 17.192,07 kr (av totala momsen 34.384,14 kr)

 

Kontering:

2440 lev.skulder                (K) 171.920,70kr

2641 Deb. ing MOMS        (D)   17.192,07kr

5615 Leasing av per bil    (D) 154.728,63kr (alltså 137.536,56 + 17.192,07)

Perodisering varje månad i bokföringen: (154.728,63kr/36 månader= 4.298kr/mån)

1720 förutb. leasing avg   (K) 4.298kr

5615 leasing av per bil      (D) 4.298kr

 

Är detta korrekt tänkt? Kan man istället för att peridiera varja månad köra per kvartal eller per år?

 

Tacksam för svar

Hej! 

Det ser helt korrekt ut, snyggt jobbat!

Alltså, det vanligaste är ju att göra det månadsvis eftersom du periodiserar för att dela upp kostnaden så rättvist som möjligt i bokföringen över den perioden leasingbilen utnyttjas. Mer om vad periodisering är och hur det fungerar kan du läsa i vår artikel Periodisering - Vad är periodisering. 🙂

/My 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Stort tack för svar. 

 

Undrar även varför jag får en diff på visma eekonomi kassakontot vs. bankkontot på exakt samma belopp som totalbeloppet. Jag har redan betalat totala fakturan på förhöjda leasingavgiften. Skall jag kontera mot 1930 på något sätt för att redovisa detta belopp?

 

tacksam för vägledning. 

 

Jan

Hej! 

 

När du har faktureringsmetoden som bokföringsmetod och skapar en leverantörsfaktura så bokförs fakturan redan vid skapandet. Det skapas alltså en skuld på konto 2440 - Leverantörsskulder. När du sedan betalar ska du bokföra bort skulden till det konto som representerar betalningen, i detta fall verkar det vara 1930 - Företagskonto. 

 

Har du kontantmetoden som bokföringsmetod och skapar en leverantörsfaktura så bokförs inte denna fören vid betalning. Då bokförs det direkt företagskontot och därmed försvinner ett led i bokföringen bort eftersom leverantörsskulder utelämnas.

 

Så nu är frågan hur det mer exakt ser ut hos dig. 🙂
Vilken bokföringsmetod använder du? Under Inställningar - Räkenskapsår och IB kan du redigera ditt räkenskapsår och se din metod du valt. 
Skapade du en leverantörsfaktura för den förhöjda avgiften i programmet eller bokförde du manuellt? 

Återkom gärna så tar jag en till titt på det! 
/My

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej. 

 

Då jag använder bokslutsmetoden (gamla kontantmetoden) och betalade fakturan direkt så har jag ändrat kto 2440 lev. skuld till 1930 istället då jag betalade direkt och det inte blev en lev. skuld. Nu balanserar både bankkontot och vismas saldo. 

 

Ett stort tack för hjälpen, riktigt bra när man är ny i gamet. 

 

Ha en bra dag

 

Jan