Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hur bokför jag tullavgiften?

Hej,

För några månader sedan beställde vi hem förbrukningsmaterial från Kina och betalade med kort när ordern lades via Alibaba.com. Det var i US$. 

1. Dels undrar jag hur jag bokför den transaktionen, med tanke på att jag har lagt in den som en kassahändelse i både kr och $. I detta stadiet är det ingen moms väl?

2. Sedan har jag precis fått en faktura från FedEx som skötte tulldeklarationen och den ser ut som följande:

importtull: 192
Admin. kostnad: 120
Moms på 25%: 30

Sedan fick jag även en beräknad moms beräknad där det momsgrunadade beloppet är 7671,77 kr, där momsen enligt dem blev 1917 kr. Ska den inte vara 1534,35? Det står på den fakturan att beräkningen att momsen bara är vägledande.

Det ska även tilläggas att det som dragits på vårt konto vid köpet inte var 7671.77, utan 6800 kr. Har det något med växelkursen att göra? Eller är beskattningsgrund något annat än inköpssumman? Ska vi bokföra ändring i växelkursen även om vi betalade direkt, är inte det bara om det skiljer sig mellan fakturan och då man betalar? Då var iaf växelkursen 9,32 och den som tullen räknade på var 8,99.

Hur bokför jag tull och moms på köpet? 

Vi använder kontantmetoden och är nybörjare på bokföring, ifall frågorna verkar lite dumma. 

Mvh,
Daniella

6 SVAR 6
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Ja, detta är helt klart ett lite krångligt ämne, så förstår din förvirring. Vad gäller din först fråga så behöver du i detta läget inte bocka i att det är en utländska betalning, under Kassa- och bankhändelser. Det alternativet är egentligen till för om man har registrerat en utländsk leverantörsfaktura i en annan valuta, som ska betalas. I ditt fall har du en direktbetalning där pengarna som dragits från ditt kontoutdrag är i SEK, så du kan bara fylla i det beloppet och bokföra kostnaden mot en Övrig insättning - Egen kontering. I denna konteringen tar du bara upp vad kostnaden avsåg, t ex inköp av varor, och behöver inte tänka på alla tullavgifter m m.

Däremot i nästa steg, när tullräkningen kommer, så blir det hela lite krångligare. Då kan läsa mer om det i denna tråden, där Anna sammanfattar det hela väldigt fint. Där finns också en hänvisning till eEkonomis interna hjälp, som också behandlar ämnet på ett bra sätt. Har du vidare frågor efter din research, kan du bara ställa dem i denna tråden igen.

Ha en fin helg!

/Karl
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej, 

Tack för svaret! Nu har jag bokfört inköpet, det var inte så svårt 🙂
1930 - 6799,90 K
5400 - 6799,90 D

Däremot är jag fortfarande helt lost när det kommer till tull och moms även efter att ha läst i forumet lite. 

Jag har dessa siffror att jobba med:

Faktura för tull 312 kr:
importtull:           192kr
Admin. kostnad: 120 kr
Moms på 25%:   30 kr
(detta är vad som står på fakturan även om momsen verkar fel?) 

Sedan fick jag även en till lapp ifrån FedEx med beräknad tull enligt följande:
Momsgrundat belopp:   7671,77 kr
Beräknad moms:          1917 kr
(verkar inte även denna momssats fel?)

Kan du hjälpa mig att bokföra detta för jag har ingen aning om var jag ens ska börja?

Jättetacksam för all hjälp jag kan få 🙂 

fakturan från fraktbolaget (tot 654.-) bokför du som en vanlig leverantörsfaktura med ingående moms 30.- (den momsen är för deras svenska kostnader)

sedan får du använda "lappens" värden till att boka upp importmomsen.

7971,77 är det inköpsbeloppet och momsen på det är ju 25% så den är rätt (1917.-), beloppet på importen skall innehålla kostnaden för frakt till Sverige

Notera också att ändra momskoden på verifikationen på inköpet (5400) till momskod 22


Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Okej då bokför jag den som en vanlig faktura. Kanske var otydlig, men fakturan var totalt på 312 kr. varav 30 kr var moms och 120 kr adm kostnad. 

Tack för tipset med momskoden, det har jag nu korrigerat!

Spelar det någon roll att jag endast betalat 6799,90 från början när jag gjorde inköpet, men att tullen nu skriver att det momslagda beloppet är 7671? Det skiljer sig ju rätt kraftigt...  

frakten och tull på sammanlagt 871,87 kr borde då vara på samma momskod 22
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Hur konterar jag tull och moms utifrån kvitto från PostNord?.

Jag sitter och försöker förstå hur jag ska kontera tull och moms på varor inköpta från USA utifrån PostNords kvitto (som är den enda specifikationen jag fått) men får inte ihop det!

Inköpet var på: 7345,94 kr

Detta har jag konterat som följer:
1930 Kredit 7345,94 kr
4000 Debet 7345,94 kr

När jag hämtade ut paketet från ICA fick jag en specifikation från PostNord som ser ut såhär:

Enligt min kontakt med tullverket så säger de att tullen är 12% på varor+frakt vilket borde bli 881,51 kr och att momsen är 25% på tullavgift+varor+frakt vilket borde bli 2056,86 kr. Men det stämmer inte med vad jag betalat.

Kan någon hjälpa mig med 
1. Vad är det jag missat avseende summan på moms och tull?
2. Hur ska detta konteras i Visma eEkonomi bas?

Tacksam för hjälp!