Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hur bokför man en självfaktura

Ska bokföra en självfaktura som innehåller Provision och varor med 25 respektive 12 moms.ÄR ute efter vilka konto jag ska använda och då även momskonto

9 SVAR 9
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Jocke! 

Är det du som är köpare eller säljare? 
Fd medlem
Inte tillämpbar

köpare!
Företaget jag handlar varor har skickat mig underlag som jag ska bokföra som självfaktura, så jag borde väll då vara köpare.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Okej, i så fall om det är ett vanligt inköp så lägger ni in detta som en leverantörsfaktura där ni fyller i momsen och sen bokför det mot ett lämpligt kostnadskonto för detta inköpet. 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej, En kompletterande fråga, men om jag är säljaren - hur ska det bokföras då? Jag har sålt mina produkter via en butik som tar provision. Jag fick utbetalt på företagskontot och en självfaktura. Men jag har inte koll på hur denna ska bokföras. Måste jag bokföra provision eller endast totalsumman som betalades ut? Tacksam för hjälp! 
Cecilia Towner
APPLICATION SPECIALIST

Hej Annelie,

Då provisionen i ditt fall blir en kostnad så hade jag tagit upp det.
Jag hade valt att bokföra detta via Kassa- och bankhändelser och där lägger du upp en Ny bankhändelse på det utbetalda beloppet (försäljningen - provisionen).
Sen klickar du på Matcha och väljer Övrig insättning och Egen kontering. Väljer ditt försäljningskonto (tex 3051) och fyller i din totala försäljning exkl moms och utan avdrag för provision.
Väljer sen ditt momskonto tex 2611 och fyller i belopp. Då bör du få en differens längst ned då vi ej har tagit upp provisionen.
Då får du leta fram konto 6050, på en ny kontorad och eventuell moms (2641) om det även var det.
Sen kan du klicka på Bokför.

Nu har du då bokfört både din försäljning och din kostnad i en och samma verifikation.

/Cecilia
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen,
Jag skulle uppskatta om du lägger till kredit eller debet till texten, så det blir supertydligt! Tack 🙂
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Annelie!

När man gör en övrig insättning så hamnar 1930 i Debet.
Försälningskontot, t.ex 3051, och momskontot 2611 i Kredit.

När du sedan gör ny  bokföringshändelse och letar upp 6050 och ev. 2641 skall dessa läggas i debet. Detta då 1930 ligger i kredit.

Hoppas detta känns tydligt 🙂

/Sofia 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Uthyrning av privat fastighet till mitt egna företag samt driva verksamhet i priv....

ska Jag Fakturera mig själv eller hur deklarerar man privat fastighet uthyrning till mitt AB 
hur ska jag ta ut de exempel om jag hyr ut fastighet med 7000 i månad till min AB SOM JAG ÄGER 50% och min fru äger 50%  hur ska jag dra ut de och bokföra och deklarera ?
behöver jag att anmäla  den till skv eller det går bra med hyreskontrakt mellan mig och AB  ?

Jag behöver ett bra förklaring till detta 
mvh 
Ronny

Hej!

Jag har utfärdat ett antal självfakturor och funderar nu på hur jag ska bokföra dem? Pengarna har alltså gått ut från 1930.

Tack!
/Saga