Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Anonym_2018
UTFORSKARE

Hur bokföra återföring av uppräknad Periodiseringsfond

Hej

 

Skall återföra Periodiseringsfond 2019 från konto 2129 till konto 8819. Inga konstigheter

 

Men eftersom skatten var högre 2019 än idag måste beloppet räknas upp.  

 

 Skall jag ange 100 eller 104% av beloppet i 8819? 

 

För att fånga de extra 4% vid skatteberäkningen?

 

(Dessa 4% skall upp i deklarationen under ruta 4.6)

 

6 SVAR 6
AnnicaL
CHAMPION

Den uppräkningen ska inte bokföras alls, den ingår bara i beräkningen av bolagsskatten för året. Du återför exakt det belopp som utgör  den kvarvarande periodiseringsfonden för år 2019.

Precis som AnnicaL skriver så är det inget som bokförs separat. Beroende på vilket bokslutsprogram du har så löser bilagorna det hela. Jag använder Visma Bokslut och där bokför man bara återföringen. Men där är det då viktigt att man har bilagan "Övriga skattemässiga justeringar aktiebolag". I den så hanteras då det skattemässiga tillägget 4% som då även kommer in i bilagan för skatteberäkningen som en höjning av det skattemässiga resultatet. Men som sagt, inget som bokförs utan hanteras i skatteberäkningen. Lycka till!

Anonym_2018
UTFORSKARE

Tack för snabba svar. Misstänkte det var som ni säger. Har inget bokslutsprogram men jag löser detta vid skatteberäkningen tillsammans med de andra justeringarna. 

Hm. Om Du gör bokslut i aktiebolag, och för den delen även enskild firma, så är ett bokslutsprogram rätt viktigt. Bokslutet bör ju ha bilagor som underlag för balansräkningen där man ser vad som ingår och hur man räknat. Utan underlag så blir nästa år ett elände..... minst sagt. Så det rekommenderas starkt att ha det.... och det är även en bra hjälp vid en massa beräkningar av t.ex. förutbetalda kostnader, upplupna räntor, överavskrivningar, löneskatt, vanligt skatt osv.... 

Jo jag inser detta men med flera års resultat i excel så funkar det ganska bra tycker jag. Än så länge. Har hållt på sedan 2017. Tämligen enkel konsultverksamhet.

 

En sista fråga bara:

 

Räkenskapsåret är 2018-03-01  till 2019-02-28

Periodiseringsfonden 2019 blev då 100kr

 

image.png

 

Jag är nu inte helt säker på om det är 104 eller 106 som gäller. Räkenskaps år vs beskattningsår. En klassiker.

Var tvungen att kolla i ett gammalt bokslut, 2019 så var skatten 22% så då blir det 106%...

Antar att den här infon kommer från Skatteverket. Kan helt förstå varför du ville bokföra det hela när infon ser ut så här. Otroligt missvisande....