Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

stranden
MEDLEM

Hur bokföra betalning av utländsk moms

Hej!

 

Jag har tidigare sålt digitala tjänster till en konsument i Sydkorea. Jag har inte tagit ut någon svensk moms utan ska nu betala in moms till Sydkorea istället då tjänsten anses tillhandahållen där.

 

Den ursprungliga försäljningen har jag bokfört så här (antagna siffror):

1930 Företagskonto            Debet 350kr

3045 Fsg tjänst utanför EU Kredit 410kr

6050 Fsgprovision                Debet 40kr

6045 Avgift Stripe                Debet 20kr

 

Nu ska jag betala 10% moms på försäljningen till Sydkorea. Hur bokför jag det?

 

Tack!

7 SVAR 7

Hejsan.

Du borde väl, antar jag, ha lagt på den sydkoreanska momsen vid försäljningen till kunden. Om du inte gjort det så minskar väl din intäkt på affären, rimligtvis. D.v.s beloppet var inklusive moms.  I ditt fall ca 31,82 kr.  (350/1,10 =318,18) som du då debiterar kto 3045 med och krediterar, skulle jag nog föredra, 2650 med. D.v.s inte vanligt utgående momskonton....  Hur du sedan redovisar detta i SydKorea låter intressant.... Lycka till!

Pamela J
MODERATOR

Hej,

 

Om det är så att du ska betala in momsen till Sydkorea är det som AccountantfromHell_singland skriver; du debiterar intäktskontot och krediterar förslagsvis 2650. När du sedan ska bokföra betalningen av momsen bokar du det på 2650 som då debiteras. 

Dock skulle jag säga att momsen ska redovisas på försäljningsbeloppet före avgifter, dvs i ditt exempel 410kr. 

 

Vänligen

Pamela

stranden
MEDLEM

Hej

 

Tack för svar. Precis, försäljningsbeloppet inkluderar moms så i mitt fall med 10% moms borde momsen bli 410 - 410/1.1 = 37,27kr. Blir det rätt?

 

Bara för att vara övertydlig, blir detta korrekt bokföring?:

 

Debet: 3045 Försäljning utanför EU utan moms 37,27 kr
Kredit: 2650 Moms 37,27 kr

 

Debet: 2650 Moms 37,27 kr
Kredit: 1930 Företagskonto 37,27 kr

 

Tack!

 

Ser korrekt ut även om det då är moms men ändå inte...ur svensk synpunkt alltså... Blir ju rätt på sista raden vilket är viktigast. Bra där och lycka till!

Baserat på den information du uppgett så ja. 

 

/Pamela

stranden
MEDLEM

Hej igen,

 

Tack.

 

Kan det finnas en poäng med att skapa separata konton för utländsk moms och land, t.ex 2651 Sydkoreansk moms etc, och boka mot dessa konton istället?

Skulle jag nog absolut föredra. Lättare att göra rätt då... Momsskuld sydkorea är väl ett bra namn en sådan gång...