Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fysioguiden
UTFORSKARE

Hur bokföra betalning från fel företag? Hur nolla OBS-konto?

Hej,

 

Jag har 2 företag; A och B. 

 

Jag registrerade felaktigt en faktura i företag A och betalade denna faktura från företag A på 21:-. 

Sen upptäckte jag att fakturan egentligen gällde företag B. 

Då skapade jag manuellt en korrigeringsverifikation och kvittade betalningen och gällande kostnadskonto i företag A för att "nolla", eftersom fakturan inte gällde företag A. Jag fick även hjälp från Visma support att ta bort bankhändelsen på 21:- från företag A. 

 

Sen såg jag att det bokförda värdet blev 21:- högre än det faktiska värdet på bankkontot, eftersom det de facto dragits 21:- från bankkontot men ej bokförts på något sätt. Då fick jag råd från visma support att lägga en manuell bankhändelse på obs konto, se nedan:

 

Konto                                                                 Momskod Debet Kredit

1930 - Företagskonto/checkkonto/affärskonto  21,00
2999 - OBS-konto 21,00

 

Efter detta så stämmer 1930 kontot med det som faktiskt finns på bankkontot. Men hur gör jag sedan för att nolla obs-kontot 2999? Eller ska jag nöja mig med att det bokförda värdet på 1930-kontot stämmer överens med bankkontot? 

 

 

1 SVAR 1
AnnicaL
CHAMPION

Eftersom beloppet dragits från företag A:s bankkonto har leverantören fått sina pengar och företag A har en fordran på företag B. Tag bort den manuella verifikationen, bokför fakturan i företag B och låt det bolaget betala 21 kr till företag A. Du bokför då den inbetalningen D1930 K2999.