Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Anna__99
MEDLEM

Hur bokföra för tidig betalning?

Hej!
En av mina kunder betalade samma faktura två gånger i oktober och därför drog jag av motsvarande summa på fakturan för november, så att summan stämmer. Men hur bokför jag den extra betalningen han gjorde i oktober?
Vänligen
Anna

5 SVAR 5
AnnicaL
CHAMPION

Att dra av dubbelbetalning på fakturan är inte bra, det är ju ingen minskad intäkt bara en betalning! Du borde ha bokfört oktoberbetalningen på ett skuldkonto t ex 2890, skickat full faktura för november och sen betalat av denna faktura - eller del av den - mot 2890 så att det saldot nollades. 

 

 

Hej!

Tack för snabbt svar! Då har jag gjort fel. Hur gör jag nu? Kan jag skicka en ny faktura på summan som jag drog av? Kan jag bokföra den i efterhand?
Vänligen

Anna

Du bör definitivt skicka en ny faktura, antingen ett tillägg eller kreditera den felaktiga och göra om den så den blir korrekt. Stäm av med kunden vilket som funkar bäst för dem.

Du bör göra rättelsen i november så det blir i rätt månad.  Du kan ändra fakturadatum innan du skickar iväg fakturan.

Tack för ditt svar!

Stämmer som Annica skriver. Jag brukar rekommendera i såna här fall att man gör en vanlig faktura till kunden och sen skriver man en textrad på fakturan att "Ni betalade förra månades faktura dubbelt så ni kan göra ett avdrag på XXX kr på denna faktura och bara betala in XXX kr." 

 

Mvh

Lovisa

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100