Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Hur bokförs en faktura som innehåller både utlägg för kund och betalning för arbetet?

Hej,

Jag har skickat en faktura till kund som innehåller både betalning för min tjänst och utlägg för taxi kvitto, som jag och kunden kommit överens om att de ska betala. Nu har kunden betalat in denna faktura, men när jag kickar på registrera betalning på fakturan så hamnar utlägget för taxin på försäljning och det står att jag tjänar mer än vad jag gjort. Hur registrerar jag utlägget som en kostnad och inte på försäljning via faktura?

Mvh Emma

1 SVAR 1
Joachim E
MODERATOR

Hej

Om du bokfört inköpen/utläggen som kosntad innan så skall inbetalningen från kunden bokföras som försäljning. Då kommer den ursprunglia kostnaden och den ökade försäljningen ta ut varandra.

Med det menar jag följande. Säg att du haft en taxiresa som kostade 100 kr så skall det hanteras så här. 

1. Först betalas taxiresan och bokförs så här

1930 bank kredit 100
5800 resekosntad Debet (Nettosumman)
2641 ing moms Debet (Momsen)

2. När du sedan får betalt av kunden så skall inbetalningen bofköras på detta sätt

1930 Bank Debet 100
3051 Försäljning Kredit (nettobeloppet)
2611 utgående moms Kredit (Momsen)

Så fakturerar du exakta beloppet så kommer allt bli plus minus noll men hamna på olika konton vilket är helt korrekt.

/Joachim