Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

sofia_12
UTFORSKARE

Hur bokförs tullfaktura från Nederländerna (Postnords nya samarbetspartner)?

Hej,

 

Jag beställde varor från England som levererades med Postnord. Jag fick en faktura med moms samt tullkostnader från DPD Nederländerna, som tydligen är Postnords nya samarbetspartner för leveranser från England.

 

Som svensk företagare måste man numer kräva tillbaka momsen man betalat till Nederländerna via Skatteverket.

 

Min fråga är: HUR bokför man en sådan tull- och momsfaktura från ett annat eu-land?

 

Och hur bokför man momsen när man väl får den återbetald?

 

Mvh

Sofia

1 SVAR 1
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Vanligtvis så brukar man inte få lov att få tillbaka den importmomsen som fraktbolaget har lagt på sin faktura, eftersom det innebär att det är dem som har hanterat förtullningen och importmomsen deklaration och momsledet har stannat. Det blir då istället en kostnad för dig som man vanligtvis lägger mot 6991 övriga avdragsgilla kostnader. Dock så kan det finnas undantag om man läser på Skatteverket, där trots att importmomsen har lagts på och hanterats av faktbolaget, så kan man ändå ha rätt att få avdrag för det. Mitt råd är att du kontaktar Skatteverket eller kanske Tullverket, och hör om de kan hjälpa dig med om du ändå har avdragsrätt eller inte i detta fallet. Jag vet att efter Brexit så har många företag råkat ut för detta, så kan vara bra att kolla med dem hur du skall tänka vid sådana här tillfället. Du får jättegärna skriva i tråden när du får svar, ifall svaret skulle hjälpa någon annan användare.

 

Ha en fin dag.

/ Josefine