Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hur fakturerar jag resekostnader, vilken benämning och momssats

Hejhej!

Jag har två scenarion som jag behöver hjälp med i min enskilda firma:

1) Jag har bokat en tågresa för att göra en intervju för min uppdragsgivare. Jag har kommit överens med uppdragsgivaren att lägga till denna resan på fakturan som jag skickar för även resten av arvodet, för att jag ska få resekostnaden utbetald. Jag har skapat en verifikation för resan och bokfört den mot konto 5800 (Resekostnader), 2641 (Debiterad ingående moms) och 2010 (Eget kapital). Resan kostade 445,28 kr + moms (6%) 26,72 kr. Hur skriver jag detta i en faktura? Vad kallar jag artikeln, och vilken momssats ska jag använda? Uppdraget avser text, så momssatsen för själva texten kommer att vara 6% (pga upphovsrättsligt material).

2) Jag har bokat ytterligare en tågresa med SJ, och bokfört denna på samma sätt som resan jag beskrivit ovan. Den enda skillnaden är att jag enbart ska fakturera resan till min kund, och inte något annat arvode för uppdrag. Det enda som kommer att stå på den fakturan är alltså resan. Resan kostade 306,61 kr + moms (6%) 18,39 kr. Hur benämner jag detta, och vilken momssats använder jag här?

Tacksam för svar snarast!

 

Innehållet är verifierat av Visma Spcs 240311

4 SVAR 4
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Johannes!

När det gäller benämningen på själva artikeln, (i båda fallen), så kan vi dessvärre inte hjälpa dig, vad som skrivs ut på fakturan måste du själv komma fram till.

När det gäller momssatser så gäller normalt att man ska ha samma artikelkontering som du har på övriga rader på fakturan. Så om allt annat på fakturan exempelvis är tjänster 25% moms använder du denna kontering även på resekostnaderna. I ditt fall när du t ex bara har resan specificerad så är jag faktiskt lite osäker. Här hade jag kontrollerat med Skatteverket för att vara på säkra sidan.

Tack för ditt inlägg!
KenArd
CHAMPION

Hej Johannes,

Fakturera med samma momsprocentsats som du använder på dina fakturor normalt sätt, förmodligen 25%. Att du köpt resorna till annan procentsats saknar betydelse när du fakturerar din kund.

Skapa en artikel som heter "Resekostnader" och koppla den till "tjänster 25% moms".
Du kan använda den här artilen till både case 1 & 2 som du beskriver ovan.

Då har jag utgått ifrån att du normalt sett debiterar 25% moms.

MVH

Kenneth
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Kenneth!

Stort tack för ditt svar! Mina fakturor till kund är till övervägande del på 6% moms - då jag säljer upphovsrättsskyddat material.

Gällande case 1) Praktiskt taget - Om den "huvudsakliga" produkten på fakturan har en viss momssats (6% moms för en text i detta fall), ska jag ange samma momssats även på "Resekostnader" (alltså 6% moms)?

Gällande case 2) När jag enbart ska fakturera "Resekostnader" sätter jag den på 25% moms, eftersom jag inte har någon annan "huvudsaklig" produkt (t.ex. en text) att förhålla mig till?

Allt gott!
KenArd
CHAMPION

Hej Johannes,
Det låter bra.

Kenneth