Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hur ska jag bokföra en dubbel inbetalning från kund?

Jag har en kund som har betalt in samma faktura 2 ggr och sedan jag överförade summan till hennes konto hur ska jag bokföra ? jag vet att det var plus och minus men vilket konto ska jag använda att bokföra?

Tack på förhand
8 SVAR 8
Roffakab
CHAMPION

Hej

När du bokför den andra betalningen och därefter återbetalningen kan du matcha/bokföra mot konto 2420 Förskott från kund

Andra betalningen
193X Bankkonto debet
2420 Förskott från kund kredit

Återbetalningen
2420 Förskott från kund debet
193X Bankkonto kredit

MVH
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack! 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,
Vår förening har fått in en dubblett inbetalning på en faktura.
Hur ska vi bokföra detta?
Vi har ju ingen kundfaktura vi kan matcha mot.
Vid importeringen av händelserna (matcha) ges följande alternativ:
-Inbetalning från kundfaktura
-Betalning av krediterad leverantörsfaktura
-Övrig insättning
-Överföring mellan egna bankkonton
-Återbetalning löneskuld
-Importerade verifikationer

Det enda av dessa som går att komma vidare med är ju '-Inbetalning från kundfaktura'.
Det betyder att vi måste skapa en ny faktura, vilket känns konstigt.
De fakturor vi har mot våra medlemmar är hårt knutna till kostnadsbärare, resultatenheter samt artiklar.
Skapar jag en ny faktura är dessa fördefinerade. Ska jag skapa en dummy artikel?
Helst skulle man bara vilja ha en tom faktura och lägga in summan manuellt mot
193X Bankkonto debet
2420 Förskott från kund kredit

Sedan återbetalningen:
2420 Förskott från kund debet
193X Bankkonto kredit
Men detta går inte. Fälten är låsta och jag måste definera upp en ny artikel för att gå vidare.
Jag vill inte pajja konfigureringen vi har nu, för det har tagit många timmar att komma fram till en ren miljö och vi vill inte kladda ned den igen.
Har ni några förslag?
Mvh /jonas

Övrig insättning - egen kontering - där kan du kontera som förskott kund


Fd medlem
Inte tillämpbar

OK, Nu ser jag 🙂 Tackar!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette En kund betalade en faktura 4 ggr och mha banken drog de tillbaka 3. Hur bokför j....

När en kund skulle betala en faktura från oss gick något fel och 4 inbetalningar skedde. De drog mha banken tillbaka 3. Dock syns nu alla dessa 7 transaktioner och skall bokföras!!!
Hur bokför jag dessa?
Dessa ligger alltså som 6 notifieringar att bokföra,ex: 3st som inbet +10000kr och 3st som draget/utbetalt -10000kr.
Tacksam för hjälp.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Dubblett av banktransaktion - eEkonomi.

Hej ! Jag har fått betalt för en faktura 2 ggr. Under kassa och bankhändelser står det att banktransaktionen kan vara en dublett. Det stämmer, fått mail av kunden om det. Hur gör jag enklast ?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Kund har betalt faktura två gånger, hur bokför jag detta? - eEkonomi.

Hej, jag har sålt en sak via tradera, kunden har betalt med swish, av någon anledning blev det swishat 2 gånger samma summa till mitt företagskonto. Nu ska jag bokföra detta och återbetala summan till kundens konto. Hur ska jag bokföra insättningen respektive åter betalningen till kunden?