Hej.
Vi har sålt skrot till Stena Recycling och har nu fått pengar insatt på vårat Bg.
Jag behöver hjälp med hur jag ska bokföra denna "Självfaktura" då det är första gången jag får en sådan.
Skrotet vi har sålt har ett värde av +2188,80
På samma faktura har jag också kostnader för bortforsling av skrotet på - 1097kr och hyra av container -404kr.
Jag har redan fått det överskjutande beloppet på +313kr insatt på vårat Bg.
Har jag tänkt rätt om jag bokför följande:
K3612 2188,80
D1920 313
D5062 1097
D5063 404
D1920 313
Mvh
Maria Rasmussen
är beloppet 2188,80 inklusive moms?
du har också 2 rader med D1920 på 313.-
Det var inte meningen att skriva 1920 2ggr.
Beloppet är utan moms, en "självfaktura" har ingen moms då det är företaget som skickat den som ska redovisa momsen.
Istället för att vi skickar en faktura med "Omvänd betalningsskyldighet" till dom skickar de en "självfaktura" utan moms till oss.
Företaget som köpt skrotet av oss gör "självfakturan" och skickar den till oss, betalar fakturan och räknat ut och redovisar momsen.
Hej!
Ditt förslag ser helt korrekt ut, gällande vilka konton du valt till både intäkten och kostnaderna. Det enda du bör dubbelkolla är om det har redovisats någon form av moms alternativt omvänd skattskyldighet gällande just hyran och bortforslingen och huruvida man skall redovisa detta, eftersom du bör hantera kostnaderna och intäkten var för sig rent bokföringsmässigt. I denna tråden så kan du se ett bokföringsförslag för en situation som verkar rätt lik din, där de fått en självfaktura med både försäljning samt inköp: Skrotförsäljning forumtråd
Ha det fint!
/ Josefine
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.