Hej
Jag är relativt ny som kassör i en Samfällighetsförening och sedan årsskiftet använder vi Visma eEkonomi. Som Samfällighet skall vi avsätta medel till en fond. Hur går man till väga på bästa sätt? Styrelsen har beslutat att medlemsavgiften skall dels bestå av en avgift för löpande kostnader i Samfälligheten samt en avgift som är en avsättning till en fond.
Min idé var att göra som följer:
Vi skickar ut medlemsavgifter och dessa bokför jag när de betalas på konto 2972, förutbetalda medlemsavgifter tills avgifterna är betalda.
Sedan bokar jag om en del på ett 3xxx konto för intäkter i Samfälligheten. Resterande del, kan jag boka om det på konto 2070, ändamålsbestämda medel? Min tanke var att på detta sätt direkt dela upp medlemsavgiften som intäkt resp fond.
Vid användning utav denna fond, hur bokför jag detta?
Mvh
Johan
Hej,
Vi är en Samfällighet som under årens lopp fonderat årens resultat i en förnyelsefond. I år beslutade vi att utnyttja medel från fonden för att installera elbils laddare i våra garage. När vi betalade fakturorna debiterade vi Byggnadsinventarier och installationer för att senare kunna periodisera ut kostnaderna över tid. (Vi har även erhållit 50% i rabatt så det är klart). Min undran är nu om vi ska använda fritt eget kapital 2090 som mot konto när vi debiterar förnyelsefonden?
Mvh
Benke
Hej
Det stämmer att du bokför om summan från fondkontot till det fria egna kapitalet på konto 2090/2091.
/Joachim
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.