Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

fjdata
MEDLEM

Hur skapar jag ett lönebesked i Visma eEkonomi och bokför detta så att konto 2893 debiteras?

Hej,
Jag har använt mitt privata bankkort för inköp till företaget. Enligt ert forum och dokumentation så borde jag lägga till en rad för "Tillägg efter skatt".
Sagt och gjort.

 

Driver ett litet enmansaktiebolag och är ingen expert på bokföring.

 

Men när jag bokför lönebeskeded, deklarationen och matchar betalningen så finner jag inget sätt att manuellt lägga till bokföringsraden som minskar skulden på konto 2893. När jag går in i efterhand för att redigera raderna så kan man inte ändra någonting eller göra skapa en korrigering. (Annat än att ångra matchning och göra om den med samma resultat.)

 

Sitter och funderar på om jag ska lägga till en manuell verifikation och referera till löneutbetalningen i titeln.

 

Kan någon expert förklara vad jag gjorde fel? 🙂
Borde jag ha gjort något steg annorlunda eller är detta rätt och att man antingen skapar en manuell verifikation nu eller senare inför årsrapporten?

2 SVAR 2
AnnicaL
CHAMPION

"Artikeln" Tillägg efter skatt konteras på 7390 enligt standardinställningen för lönebeskedsmodulen. För att få en matchning mot 2893 kan du antingen ändra i kontolistan för lönebesked från 7390 till 2893, eller flytta ditt saldo på 2893 till 7390 på en manuell verifikation. Om du regelbundet kommer att ha likadana utbetalningar av karaktären ersättning för utlägg du själv gjort kan det vara värt att ändra i kontotabellen.

 

Annars kan du göra separata utbetalningar till dig själv och då bokföra dessa mot 2893, helt utan att ta det via lönebeskedet. 

Tack! Fint svar, precis vad jag ville veta! 🙂 Och fort gick det.