Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Flexon
UTFORSKARE

Hur snart kan man ta ut aktieutdelning efter ett räkenskapsår?

Hej,

 

Jag har nyligen startat ett aktiebolag som IT-konsult och är nyfiken på hur snart rent praktiskt man kan ta ut aktieutdelning efter ett räkenskapsår? Läst att man normalt tar aktieutdelning först under sommaren, men måste väl inte vara så?

 

Mitt första (förkortade) räkenskapsår löper från maj - december. Så jag har förstått att jag ska kunna ta ut aktieutdelning någon gång under 2024 när jag gjort klart årsbokslutet för 2023. 

 

Men vad finns det för ledtider man måste förhålla sig till rent praktiskt när man är ett enmansbolag om man gör årsbokslutet själv? Misstänker att man inte bara kan göra klart årsbokslutet 1:a januari och ta ut aktieutdelning på vinsten 2:a januari? 

 

Nu har jag inte läst på så mycket om att göra årsredovisning och årsbokslut än så kanske jag som missat något uppenbart, men tacksam om någon kan ge klarhet.

11 SVAR 11

Aktieutdelning kan du egentligen ta när som helst, bara du har ett beslut om det. Dock har du inte rätt att ta låg beskattad utdelning. För att omfattas av de reglerna och få fram utdelningsutrymme enl ex. förenklingsregeln så är så att du måste äga aktierna 1/1, alltså vid ingången av året. 

Så i ditt fall så är det först efter 1/1. Sen skall man också kunna försäkra sig om att har tillräckligt med kapital i bolaget för att kunna ta utdelning och det har man normalt sett efter att man gjort bokslut, då får du vara snabb på bollen om du ska ta utdelning den 2/1!

Tack för ditt svar Marcus. 

 

Inser att jag var lite otydlig, menade alltså precis som du är inne på lågbeskattad utdelning enligt förenklingsregeln i mitt fall. Jag har räknat ut att det bör finnas tillräcklig med vinst i bolaget vid årets slut för att ta ut som mycket som förenklingsregeln tillåter.

 

Men det är just det där med att vara snabb på bollen som jag undrar om det är praktiskt möjligt att ta ut aktieutdelning redan i början på januari, man behöver inte vänta in att årsredovisningen ska godkännas av bolagsverket eller skatten beslutas eller något sådant då eller? Är det bara att ta beslutet och dela ut det direkt om man vill alltså efter att man fastställt årets resultat?

Det skall framgå i stämmoprotokollet att man beslutat om aktieutdelning samt att det i årsredovisningen under eget kapital framgå att till aktieägare utdelas... 

Sen skall du också upprätta en K10 och där fyller du i utdelning. Skatten kommer i din deklaration 2025 för beskattningsåret 2024.

Ja precis, har förstått att man som enmansbolag gör en så kallad "pappersstämma" där man själv skriver protokollet för bolagsstämman och man tar upp det med aktieutdelning där och i årsredovisningen. Men om man då har förberett väl och gör sin årsredovisning och sin pappersstämma den 1:a januari så är det inget praktiskt hinder att ta ut aktieutdelning dagen efter? 

 

Angående K10 så är det ju viktigt också men det gör man väl först efteråt så påverkar inte hur snart man kan ta utdelning?

Hej

Det stämmer att det inte är några hinder att ta ut aktieutdelningen dagen efter bolagsstämman är avsklarad.

Det är korrekt att K10 fylls i senare och inte påverkar tidsaspekten för när du tar ut utdelningen.

Ha en fortsatt fin dag
Joachim

Ja okej, tack för bekräftelsen!

 

Innebär det alltså att man inte ens måste ha lämnat in årsredovisningen än utan man bara kan ha sin pappersstämma direkt efter årsskiftet och ta utdelning, och sen när utdelningen är gjord jobba vidare med årsredovisningen och lämna in den?

Hej

Det stämmer även om man oftast brukar bokföra upp utelningen i bokslutet och vänta med att betala ut utdelningen innan allt är helt fastställt. 
men något hinder för att göra som du skriver i tråden finns det inte.
/Joachim 

Tack för förtydligandet.

 

Så det finns inget formellt hinder, men om man vänder på det finns det några anledningar till att man hellre bör vänta med att ta ut aktieutdelningen?

Hej

Fördelen är att om något skulle påverka bokslutet negativt t ex om bosklutet inte blir godkänt så har du kvar likvida medel för eventuella skatter samt att utdelningen då mest troligt inte är korrekt beloppsmässigt och man då har möjlighet att justera detta.

Det är inte så troligt att detta sker men det är orsaken till att man oftast väntar lite med att betala ut utdelningen. Man bokför upp utdelningen som en skuld i bokföringen men betalar ut den senare.

/Joachim
 

Okej förstår! Känner jag att jag har bättre koll nu.

 

Tack Joachim för att du tog dig tid att svara!

 

 

Inga problem alls bara kul om svaren jag och övriga inblandade har varit till hjälp.

Välkommen att återkomma om fler funderingar uppstår.
Ha en fin dag
Joachim