Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hyra över årsskiftet...

Hej!
Jag har bokfört jan/ feb/ mars hyror för 2018, redan i november 2017, när jag fick dem (lade alltså in bokföringsdatum november för samtliga). De har betalats i dec -17, jan- 18 och en ligger kvar som betalas feb. Nu ser jag ju att alla kostnaderna hamnat på 2017, såklart. Det tänkte jag ju inte på när jag lade in dem:(
Hur ska jag rätta till detta så inte 2017 belastas???
Tusen tack på förhand!
10 SVAR 10
Fd medlem
Inte tillämpbar

Manuell bokföring 171231

Debet konto 1710 Förutbetalda hyror

Kredit konto 5010 - alla 3 månaderna

På det nya året spegelvänder du konteringen

kredit 1710, debet 5010, månad för månad januari-mars

Mikael

Hej!

En följdfråga. Ska man inte göra något åt 2440, leverantörsskulder, eller ska totalsumman på fakturan/fakturorna ligga kvar där vid bokslutet?

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hmm. Är ganska rudis på detta. Menar du att jag låter mina bokförda hyror ligga kvar och betalar dem så som de ligger? Och att jag dessutom då gör ovan nämnda, först med en verifikation 171231 för alla och sen spegelvänder den decemberbetalda i januari, den januaribetalda i feb och senare den februaribetalda i mars?
Förstår du vad jag menar?
Fd medlem
Inte tillämpbar

...och kan jag låta momsen vara?...
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja
Rätt
Momsen måste du justera manuellt också.
Du för inte lyfta den ingående momsen på förutbetalda hyror tidigare än den månad betalning sker oavsett vilket datum som står på fakturan

Till nästa gång kan du göra så här:

När du registrerar hyrorna i din reskontra använder du konto 2648 debet istället för 2641 (2640)

När betalning sker bokar du om den ingående momsen 

Kredit 2648 debet 2641 (2640) så blir momsavdraget i rätt månad.

Detta är föreskrivet av skatteverket och får inte frångås

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

se ovan ang momsen

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Mikael!
Nu har jag fått rätt på hyrorna. TACK! Men jag förstår ff inte hur jag ska få "bort" momsen från 2017. Min momsrapport okt-dec 2017 ska in snart och där ska ju inte hyrornas moms vara med... Jag förstår det där med vilande moms osv du skriver ovan, som jag kan göra sen. Men hur gör jag NU? Tack på förhand!

Hej Helene! 

 

2440 ska du lämna som det är 🙂 

Toppen! Tack!

Fd medlem
Inte tillämpbar

Boka manuellt om momsen kredit 2641 och debet 2648 för hyror som ej betalats 2017

Mikael