Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

kajo46
UTFORSKARE

Hyra ut lokal/studio till eget AB

Startade Aktiebolag 2023/24 och gjorde samtidigt en studio på ca 20 kvadrat som är inredd till musikstudio. Lokalen är inrymd i ett attefallshus på min egen tomt och används bara till detta.

Tar ut 5000 i månaden i hyra, kontrakt finns och hyran är marknadsmässig. Får inget scablonavdrag utan får bara avdrag för skäliga omkostnader. Det jag gjort avdrag för är del av elförbrukning, värme och internet.

Funderar på om jag missar några avdrag ? Tänkte kanske jag kan dra av en del av räntorna, då jag byggde bostadshus och Attefallshuset 2023 och har bolån för detta. Kan ju räkna ut räntekostnaden per kvadratmeter och sen göra avdrag för studions del av kostnaderna ? Känner mig dock osäker om detta är tillåtet.

Tacksam för synpunkter från någon som vet...

Kajo46

4 SVAR 4
Joachim E
MODERATOR

Hej

Då studion/fastigheten är privat så är räntor mm inget du får göra avdrag för i ditt aktiebolag. Fastigheten och lånen måste tillhöra verksamheten för att det skall gå att göra avdrag på detta.

Svårt att svara på om du missar något annat utan att veta vad du har för kostnader i övrigt för studion. De saker du räknat upp som el, värme mm får du göra avdrag för.

/Joachim

Tack för snabbt svar. Jag misstänkte att det var så att räntorna inte går att ta del av till studion. Jag byggde dock Attefallshuset för att kunna ha min studio nära och tänkte kanske att jag missade något och har ju faktiskt en extra kostnad i räntor. Men,  då fick jag min egen tanke bekräftad.

I övrigt så drar jag för el, sopor, värme och internet och något slitage. Mer än så kanske det inte finns att dra av från hyran ?

Tack igen !

Kajo 46

Hej

Du har nog fått med det du kan dra av i kostnader får attefallshuset. Väldigt hårda och specifika regler för när verksamhet bedrivs i privatägd egendom.

Vilket har att göra med att det är svårt att visa/bevisa hur det används i företaget och privat.

/Joachim

Tack !