Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Alan20
MEDLEM

Hyresfaktura

Hej,

Ett aktiebolag bolag jobbar med K3 där bolaget hyrar ut lägenheter samt bostäder.

Bolaget fakturera hyra till en affär varje månad (36 000kr). försäljningskonto används 3041

Nu fick bolaget fakturan från affären på diff, affären säger att enligt omsättning och all fakturering under året var högre än vad skulle faktureras så de fakturerat bolaget på 25000 inklusive moms.

Hur bokför jag detta?

Ska jag minska försäljningskonto 3041 eller ska jag bokföra detta genom att använda ett kostndaskonto?

Tack

4 SVAR 4
Joachim E
MODERATOR

Hej

Om det är en faktura du fått att betala så skall du bokföra den mot ett kostnadskonto. 

Mot konto 3041 skall du enbart bokföra något du själv betalt ut om det är en återbetalning till kunden.

Ha en fortsatt fin dag
Joachim

CarinaEsp
CHAMPION

Hej,

Om det gäller en återbetalning av den hyra som ni har fakturerat till butiken så bör du minska intäkterna på det konto du använder när du skickar hyresfaktura till kunden. Kan vara bra att lägga upp ett underkonto och döpa det till hyresrabatt och där debitera beloppet.

Är lokalen momsad, dvs har ni tagit ut moms på de 36 000 kr som debiterats var månad? Om ni fakturerat ren hyra utan moms så ska det inte vara någon moms på den fakturan som ni fått från kunden. Själv tycker jag det hade varit bättre om ni dragit av en hyresrabatt på nästkommande faktura.

//Carina

Alan20
MEDLEM

Tack, det är med moms båda när vi fakturerar och när de fakturerat oss.

Konteras momsen som vanlig 2641?

Det skulle ha varit bättre med rabatt men jag visste inte och min kund har redan betalt fakturan.

Tack igen

Hej,

om du lägger den som en debetpost på ett intäktskonto så måste du använda kontot för utgående moms (2611), annars får du en diff i momsrapporten.

du kan registrera den som en leverantörsfaktura ändå, men ta bort den automatiska momsraden och gör en egen kontering på momsen.

Hoppas du är med på hur jag menar 😊

//Carina