Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

I Zettle koppling, bokfört som kundfordring är redan bokfört som försäljning och insättning på bankkonto

Hur ska jag korrigera detta så det inte ser ut som jag har sålt det dubbla? Jag har alltså redan bokfört försäljning och kreditkostnader för i zettle tillsammans med insättning på bankkontot. Nu har jag en fordran som jag redan har fått...
3 SVAR 3
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Marina,

Menar du att du har bokfört försäljningen och transaktionsavgiften manuellt i programmet och att det sedan har kommit in automatiskt genom integrationen till iZettle och att det på detta sätt är bokfört dubbelt i ditt program? Beskriv gärna lite mer hur du menar så kan vi kika vidare på det!

För att få lite mer underlag så finns det en bra skriven hjälp om hur du Registrerar utbetalningar från iZettle

/Fanny
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hejsan!

Är ny på detta men har fått mycket hjälp via detta forum men nu hittar jag inte riktigt den frågan jag behöver ha svar på och vet inte hur jag startar ett nytt forum. Så här till min fundering.
Jag hade zettle först och när jag började ta betalt med det hade jag varken bokföringsprogram eller företagskonto klart. Detta innebar att swishbetalningarna som blev var till mitt privata swishnummer och mitt privata bankkonto. Hur gör jag nu då i bokföringen när jag ska bokföra försäljningarna?
Jag har fört över summorna från mitt privata konto till företagskontot nu (men det är ju ett annat datum såklart än när köpet gjordes) men hur gör jag nu? tar jag ut ett kontoutdrag för de inkomna pengarna på företagskontot och matchar med kvittot även fast det är olika datum eller gör man nån speciallösning? Mvh therese

Josefine Johansson
MODERATOR

Hej Therese!

 

Tack för din fråga. Okej, i sådana fall så får du bokföra upp dessa händelser manuellt och koppla kvittona till verifikationerna. Du kopplar kvittona genom att klicka på "kopplade bilder" och ladda upp kvittot där om du har eEkonomi, vilket det såg ut som du hade när jag kikade. Detta är för att få det mot rätt datum så att det blir korrekt. Då du pratar om att du inte hade ett företagskonto klart så antar jag att du har en enskild firma, så då bokför du upp själva inbetalningen mot ditt privata bankkonto mot 2013 egna uttag i debet och mot lämpligt försäljningskonto samt moms i kredit.

 

Om du har flera swish under samma dag så är det okej att klumpa ihop dem så länge du kopplar dina kvitton rätt, men du behöver bokföra varje dagsförsäljning för sig. Så det är bra att ta ut ett kontoutdrag på ditt privata konto, kolla vilka datum som det gäller och vilka belopp så att du kan få det korrekt i bokföringen.

 

Överföringarna som du gjort till företagskontot vid senare tillfälle kan du bokföra mot 2018 egna insättningar sedan. 

Ha det fint!

 

/ Josefine