Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

IB starta VISMA förening vilka konto

Hej.

Ska försöka förklara. Hittade inte riktigt det svar jag behöver i forumet.
Vi har i föreningen, som vi haft i 3 år, skaffat in Visma eEkonomi. Vi har inte haft något annat program innan och inte haft någon bra bokföring. Så jag fick rekomendationen att starta första bokföringsåret nu, alltså 23-01-01. Och då ska jag ju ha in IB. 

Jag har ju siffran vad vi hade på banken 23-01-01, vi säger 40000 kr, och det finns ju inga skulder eller andra tillgångar i klubben. Men nu till frågan hur ska jag kontera detta? Vilka konton ska t.ex 40000 in på och vilket "mot"-konto ska också fyllas i. För om jag förstår det rätt i programmet så måste man ha +40000 och -40000 så att det blir 0.

Nästa fråga. Jag läste någonstans att man skulle göra en verifikation från förra året (Utgående Balans) och sedan lägga in det som IB? Eller hur gör man enklast för att komma igång?

4 SVAR 4
Joachim E
MODERATOR

Hej

Det är helt korrekt att man måste ha in en eller flera negativa poster som motsvarar banktillgodohavandet. Om man inte har några andra tillgångar eller skulder så är det ett eller flera konton som berör det egna kapitalet som detta läggs in på. I en förening så är det följande konton som används för eget kapital.

2067 Balanserad vinst eller förlust
2068 Vinst eller förlust föregående år

2069 årets resultat

 

Min rekommendation är att ni lägger in det på följande sätt om ni vet vad vinsten/förlusten var i 2022. Går även bra att lägga hela summan på 2067 om man vill. Det blir dock tydligare om man lägger in vinst/förlust på ett eget konto.

1930 = Banktillgodohavandet
2067 = Skillnanden mellan banktillgången och föregående års vinst.
2068 = Vinsten/förlusten 2022

Om vi tar ett exempel där banktillgången är de 40 000 som du nämnde ovan och ni hade en vinst i 2022 på 10 000 så skulle det läggas in på detta sätt.

1930 + 40 000
2067 - 30 000
2068 - 10 000

Någon Verifiaktion för det föregående året behöver ni inte lägga in. 

Hoppas detta gjorde det hela klarare.

Önskar er en fin helg
Joachim
 

Hej.

 

Tackar så väldigt mycket för det snabba svaret.

 

Bara en följdfråga då. Jag är helt ny på det där med ekonomi. Men vi hade ju ingen vinst, utan det är ju bara de där 40000 vi har på bankkontot. 

 

Hur lägger man det då? 

 

Hej

Då använder ni enbart konto 2067 balanserad vinst/förlust

1930 + 40 000
2067 - 40 000

Ha det fint
Joachim

Grymt. Tack så mycket. 

Ha en fin fredag och trevlig helg.

 

//Mikael