Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Utförskare-Medlem
UTFORSKARE

Ideel förening

Hej, 

Jag har läst mycket om allmännyttiga ideella föreningar, men har fortfarande några funderingar / frågor om den:

 

1) Hur är det med revisor plikten i en ideal förening?

Måste en ideel förening ha en revisor redan från första året? 

 

2) Är alla ideella föreningar momsbefriade?

 

3) Kan man dra in ingående momsen för vissa kostander OM intäkterna är momsfria (kommer från insamlingar och gåvor)?

 

4) Vilka uppgifter har en kassör?  

 

5) Om jag vill registrera en ideel förening nu kan räkenskapsåret vara från och med 2021111-20221231? 

 

Tack så mycket för all tid ni lägger för att svara mig😊

3 SVAR 3
AnnicaL
CHAMPION

Hej

Revisionsplikten följer av vad som står i föreningens stadgar. Revisorn ska se till att medlemmarnas avgifter hanteras korrekt och att föreningens styrelse verkar enligt syftet med föreningen. Om stadgarna anger att det ska utses revisor gäller det direkt från första året, här gäller inte aktiebolagsreglerna alls. 

I regel är de momsbefriade men det beror på syftet och hur man ska dra in pengar - skatteverkets dokument https://www.skatteverket.se/foreningar/driva/ideellforening/moms.4.18e1b10334ebe8bc80003909.html ger ledning. Om verksamhet inte är momspliktig får du heller inte lyfta ingående moms utan hela beloppen inkl moms blir kostnad. 

Kassörens uppgifter beslutas av styrelsen. I regel innebär det att betala, bokföra, göra bokslut, hantera försäkringar od. 

När det gäller räkenskapsår för föreningen som skapas nu torde det gå bra att förlänga till december 2022. 

 

Lycka till!

Tack Annica för ditt svar. 

 

Ska in- och utbetalningar bokförs i princip samma sak som i aktiebolag?

Hej!

 

Jag hoppar in i din och AnnicaLs tråd så att du skall få svar. Förstår inte riktigt hur du menar med din fråga? I alla bolagsformer så sker bokföringen på samma sätt, dvs att man måste bokföra alla in och utbetalningar som händer samt att det är dubbel bokföring som gäller. Alla bolagsformer följer också bokföringslagen. Däremot så kan ju vissa bokföringskonton ändras gentemot vad man väljer i Ideell förening, då vissa saker som händer i AB kanske inte är något man får ta upp i föreningen och tvärtom. För att kunna bättre svara på din fråga så får du gärna förklara lite mer vad du funderar på kring hur man hanterar bokföringen i en förening. 

 

Ha det fint!

/ Josefine