Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Inköp av varor vs förbrukningsmaterial

Hej,

 

Blir tveksam kring vad som ska bokas som inköp av varor vs förbrukningsmaterial.

Förstås beror det på verksamheten man driver, men en tumregel?

 

Googlat mycket och det är olika budskap. En del säljer att endast om man köper varan och säljer den vidare som den är, så räknas det som inköp av vara.

Andra säger att om man köper en sak för användning i det man tillverkar, så är det inköp av vara.

 

Om man har ett litet tryckeri där man designar och trycker ut visitkort mm., vad anses då papper, bläck, snören och bubbelplast (för att packa) vara?

 

Tack på förhand för hjälp

 

/Sandra

1 SVAR 1
AnnicaL
CHAMPION

Jag tycker att de kostnader du nämner ska gå i kontoklass 4 eftersom det är direkta kostnader att matcha mot din försäljningsintäkt. Däremot är tex kopieringspapper och bläck till din skrivare du ev skriver ut fakturor på ( om de inte går digitalt!) förbrukningsmaterial i form av kontorsmaterial. 

Men detta är ingen exakt vetenskap. Lägg en lämplig benämning på det konto i klass 4 som du använder så blir det bra.