Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Import av varor utanför EU

Hej,

Det är första gången vi importerar varor från Kina och jag är jätte osäker på konteringen.

Vi har betalat för varorna i förskott. 

1930 K 236 tkr

1480 D 236 tkr

Nu kommer tulldeklarationen och speditören berättade för mig vilka belopp ska jag ta till beskattningen. Dessa uppgår till 229 tkr.

Konterade dem

4545 D 229

4549 K 229

2645 D57 

2615 K 57

Nu till problemet jag har.

1. Jag har inte bokfört något på kto 2440 och jag har saldo på kto 1480. Hur lösa det?

2. Det finns diff mellan det vi har betalat och varuvärde på skattedeklarationen. Hur bokför jag det?

Tack snälla ni som kan hjälpa mig 🙂

4 SVAR 4
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej Maggis,

Klart att vi ska försöka hjälpa dig att lösa detta!
Jag hittade en artikel som vi har skrivit - Så bokför du importen med två olika metoder och jag tänker att vi börjar med att du kikar på den. Jag tror och hoppas den kan underlätta och hjälpa dig en bit på vägen.

Skulle något kännas oklart eller om du har följdfrågor är du alltid välkommen att skriva till oss igen!
/Tinna

AnnicaL
CHAMPION

1. Bokför leverantörsfakturan på ett inköpskonto och "betala" den mot 1480. Mellanskillnaden blir kursdifferens.

2.  Det monetära tullvärdet och den uträknade importmomsen du ska ta upp i din momsdeklaration är det som Tullverket angivit på tulldeklarationen, det spelar ingen roll om det avviker från din förskottsbetalning - du bokför så som du skrivit, mellanskillnaden bokförs inte . 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Menar du inköpskonto t ex 4000 som inte är kopplad till någon ruta i skattedeklarationen? 

Ja det går bra.