Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Importering av SIE

Hej, har en liten fråga kring hur det ser ut med importering av SIE fil av verifikat.

Som jag har förstått det så har inte SIE stöd för konverterings kostnad eller för andra valutor än SEK

Så min fråga: skulle det vara möjligt att jag gör uträkningen i SEK och istället för att ange EURO värdet då mata in värdet i motsvarande SEK? 

Kort fattat, fakturan som är i euro bokförs som i SEK. 

Är detta möjligt eller är det strikt förbjudet? 🙂 

PS: Tanken är att göra grov jobbet i Excel och sedan konvertera den vidare till SIE. 

Använder för övrigt Visma E-Ekenomi. 

5 SVAR 5
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej!

Jag är inte riktigt med på din fråga men ska försöka förklara hur programmet gör och sedan får du gärna återkomma om det uppstår följdfrågor.

Den valuta och det språk som används på en kundfaktura som du skapar i Visma eEkonomi styrs av de inställningar du gjort på kunden i kundregistret. Om ingen valuta är angiven på kunden används alltid SEK.

Om du registrerar en faktura med annan valuta räknas priset på artiklarna om till aktuell kurs när dokumentet skapas.

I Visma eEkonomi kan du alltså skapa en faktura i annan valuta än i SEK men programmet räknar sedan om och bokför endast i SEK.

Vi rekommenderar inte att du går in och ändrar i några sie-filer utan det är i så fall något som du själv får ta ansvar för 🙂 

Och som sagt varmt välkommen att återkomma om jag misstolkat dig. 

/Tinna

Hej Tinna, tack för ditt svar. 

För att klargöra detta en aning ytterligare så är tanken att använda en konverter från Excel till SIE format, vilket är ett betalprogram som ska kunna göra det en aning smidigare. Tyvärr så fanns inte stödet för den konverteringen i SIE format.

Men får en känsla av att om jag räknar konverteringen och gör en formel som ger det exakta beloppet i SEK och anger detta istället för beloppet i euro med konverteringen, så borde detta inte vara något problem då slut summan i SEK kommer bli densamma. 

Men givetvis så tar jag ansvaret för det själv, får försöka med någon enstaka och se hur det går helt enkelt 🙂 

Hej!

Rent tekniskt så borde din plan fungera men testa gärna i ett bolag innan du bokfört en massa annat så har du ändå möjligheten att starta om utan att förlusten blir så stor. För att starta om ett företag upplagt i Visma eEkonomi kan du följa instruktionen Omstart av företag

Håller tummarna för att det blir precis som du önskar och hoppas se dig i forumet snart igen.

Tinna

Tack ska du ha Tinna, ska kika vidare kring Omstart av företag. 
Kan man göra detta som en typ av demo?

Mvh Daniel

Hej Daniel!

Prova det så hoppas jag att du blir nöjd.

Vad gäller demobolag i Visma eEkonomi så har vi sidan Prova gratis i 20 dagar men här krävs att du inte använder samma epostadress som du har i ditt/dina skarpa bolag. 

Ha det fint

Tinna