Hej
jag betalade en lokalhyra till fel mottagare den sista i månaden. Den bokfördes någon dag senare manuellt i VISMA föreningsprogrammet. Debet 3130 - Kredit 1920
Efter någon vecka ficka vi en betalningspåminnelse och det var då först jag upptäckte då mitt misstag. De som fått betalningen hade då redan satt tillbaka pengarna.
Detta skedde då månaden efter så nu undrar jag hur jag ska bokföra återbetalningen?
Kan man bara vända på det? Debet 1920 - Kredit 3130 och göra en anteckning om anledningen.
Eller ska man göra på något annat sätt?
Hej Gunilla!
Vad jag kan se så finns det två olika ekonomiprogram registrerat på ditt kundnummer. I vilket program är det du vill ha hjälp? I mitt svar antar jag att det rör det lokalt installerade programmet Visma Förening men om det gäller Visma eEkonomi så får du hojta på mig.
När det har blivit fel på en faktura som är journalförd via en leverantörsfakturajournal eller en utbetalningsjournal så behöver du skapa en faktura av motsatt typ och använda samma bokföringskonton samt se till att de båda kvittas mot varandra eller slutbetalas mot samma konto. Förslagsvis använder du samma datum så hela transaktionen blir enkel att spåra i efterhand.
Sedan skapar du en ny korrekt faktura och gör en betalning av den så ska saken vara löst sedan. Funderar dock lite på varför du använder ett försäljningskonto (3130) när du konterar en leverantörsfaktura men det kanske bara är en felskrivning i tråden?
Om du tycker att det är svårt med skapandet av kreditfaktura/kvittning och vill ha lite extra hjälp med att kontrollera så detta blir rätt är du alltid välkommen att kontakta supporten som kan koppla upp sig med dig.
Om du inte alls skapar fakturor i programmet utan bokför allt manuellt med verifikationer så får du bortse från min utläggning ovan 🙂 För att vända en manuell verifikation så är det korrekt att göra som du skriver och då bokföra tvärtom. Jättebra att du tänkte på att göra en anteckning också så blir det enklare när redovisningskonsulten ska titta på bokföringen.
Ha en fin dag och bara återkom om du har några följdfrågor.
/Tinna
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.