Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Mich24
MEDLEM

Inför årsredovsning

Hej,

Ska precis göra årsredovisning online och undrar nu.

1,  Är det rätt att jag ska bokföra föregående års resultat på datum 31/12-23 enligt nedan:

Jag har ett aktiebolag och nedan konton kom upp per automatik när jag tog upp bokför föregående resultat.

8999 Debit

2099 Kredit

 

Finns det sedan ett steg två som jag lägger in 2024? Hur ser det ut med rätt konton och vilket datum lägger jag det på i så fall?

Blir osäker om 2098 Debit samt 2091 Kredit är rätt? Om man inte väljer att ta ut utdelning. 

 

Sedan blir jag förvirrad om jag ska bokföra skatt på årets resultat? För årets resultat ska jag inte bokföra vad jag förstår.

Samt vilket alternativ väljer jag för att komma vidare under resultatplanering i Årsredovisning Online.

Jag har ett plusresultat och ett AB.

Förstår inte skillnaden. 

 

Mich24_0-1706798557005.png

Stort tack för svar på ovan.

Mvh Michaela

 

7 SVAR 7
Roffakab
CHAMPION

Hej

 

Börjar med att säga nej till fråga 1 med tillägg. Börja med att göra klart Resultatplaneringen och alternativet "Ingen ny avsättning" och gå vidare så du ser vilket resultat du får. Får du en så stor vinst att du vill göra en avsättning till periodiseringsfond får du backa och välja endera "Maximal avsättning" eller testa med ett eget belopp i "Egen justering" som då måste vara lägre än maximal. I princip kan du testa och kolla och sen gå tillbaka och välja nytt hur många gånger som helst men det är ju opraktiskt. När du bestämt dig för vilket alternativ du väljer räknar Visma ut både Årets skatt och Årets resultat och lägger ut det som en bokslutsverifikation. När du är klar med ÅR gör du en överföring till Visma eEkonomi.

 

I bokföringen kommer du att få ett saldo på konto 2099 (förhoppningsvis en vinst med minustecken.

 

2024-01-01 kan du boka om saldot till konto 2098 Föregående års resultat och slutligen vid Bolagsstämman fastställer du resultatet och bokar om det till 2091 Balanserat resultat. Har du beslutat om utdelning bokar du det på 2898 (kredit) och resterande del på 2091. Kolla att det är samma Vinstdisposition som du angett i ÅR.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

Mich24
MEDLEM

Stort tack för svar. 
Kan jag på egenhand makulera fråga 1, då någon på supporten sa att jag skulle göra så. 
Sen får jag prova igen enligt din beskrivning 
Med vänlig hälsning, 

Michaela 

Hej

 

Om supporten ville ge dig anvisningar om hur man bokar om föregående års resultat till Balanserat resultat vid årsstämman så förstår jag deras svar men nu håller du på med bokslut och upprättande av Årsredovisning för 2023 och då föreslår jag att du kör enligt mina anvisningar.

 

Klagomål tar jag emot på casperkonig@gmail.com. men jag tror att du fixar det här lätt.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

Hej, 

Nej, jag vill inte klaga, jag vill bara göra rätt. 🙂

Kan jag då ta bort nedan bokförd händelse? Under åtgärder och ta bort?

 

När detta sedan gjort går jag och väljer "ingen ny avsättning" och då ska jag sedan kunna söka upp 2099 i huvudboken och bokföra detta? Eller sker detta på automatik?

 

Sorry men är första gången jag gör bokslut med er...

/M

 

Mich24_0-1706811162976.png

 

Hej

 

Klagomåls strofen var bara ett misslyckat försök att skämta. Klart att du ska göra rätt.

 

Den verifikation du visar tillhör det gamla sättet att boka upp resultat framförallt i Enskilda firmor. Nuförtiden använder både du och jag Årsredovisning online och när du valt "Resultatplanering" sker bokföring av ditt val automatiskt.

 

Så ta bort verifikationen och förlita dig på Vismas automatik.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

Jag fattade skömtet, det var faktiskt kul! 🤩 

Ok, då förlitar jag mig på Årsredovisningen. Man blir lite förvirrad då man börjar slå på forumet, inte tänkt på att det kan vara ”gamla sätt”…

Då bokför jag inget varken på förra eller nya året gällande resultat ? 
Trevlig kväll! 
/M

Hej

 

Inte i bokslutet eller upprättandet av Årsredovisningen. Det är dock viktigt att du bokar om resultatet i samband med Bolagsstämman så att beloppet "Balanseras i ny räkning" i ÅR och Vinstdisposition stämmer överens med bokföringen dvs samlat på konto 2091.

 

Det underlättar nästa år när du gör ÅR för 2024 och ska göra klart avsnittet "Förändringar i eget kapital".

 

Hör av dig om du har funderingar eller frågor.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK