Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Rickey
NY MEDLEM

Ingående Balans Förening

Hej!

Ingående balans i förening, hur gör jag och vilket "konto" ska jag skriva in summan på?

Som det ser ut nu så har vi två olika konto på banken som vi flyttar pengar mellan och betalar från vilket ger lite huvudvärk när man ska få ihop allt i slutet men det har gått bra alla gånger hittills.

Säg att vi har verksamhet på ca 80.000:- och Läger-verksamhet på ca 60.000:-

Bör jag slå ihop så att vi enbart har ett konto på banken för att hålla isär det i bokföringen?

Jag har haft hand om ekonomi för vår förening i många år men på enklaste vis i pärm, pappersform och Excell. Detta året ska jag försöka ta hjälp av Visma E-Ekonomi att göra livet lite enklare för mig.

Jag har läst lite tidigare trådar där samma fråga ställts men ingen från Visma har velat svara på frågan och hänvisat till föreningens tidigare bokföring och som sagt jag har inte gjort det mer än såhär så vilket eller vilka "konton" bör/ska jag lägga in det på som ingående balans.

Tack på förhand!

1 SVAR 1
Joachim E
MODERATOR

Hej

Anledningen till att det inte går att svara på är att man behöver en komplett balansrapport som visar samtliga tillgångar - Skulder och eget kapital på kontonivå för att kunna lägga in balanserna rätt. Detta för att det inte räcker med enbart banksaldona. 

Visar med en balansrapport från ett av mina testbolag vad jag menar. Nu är detta från ett AB men principen är samma för föreningar.
Samtliga dessa konton behöver då läggas in som en ingående balans i 2025 om detta skulle vara den slutliga och korrekta balansrapporten för 2024

Summan av alla poster måste bli noll till slut.

Joachim