Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Ingående balans och handelsbolag

Hej!

Vi har ett handelsbolag. Vi använder Visma eEkonomi Smart för att bokföra. Många av de smarta funktionerna så som fakturor, kundregister, bankkoppling använder vi inte.

 

Vi använder bokföringsprogrammet minimalt: alltså för att bokföra intäkter och kostnader.

Vi låser inte bokföringsperioderna heller.

 

Nu till kärnan på vår fråga:

Vi bokför inte egna uttag. Detta för att vi kommer ändå att skattas för allt överskott i slutet på året (precis som för enskildfirma), så vi behöver inte bokföra enskilda uttag. När vi deklarerar (som privatperson) anger vi helt enkelt HB vinst (det går ju inte att spara medel i ett HB, skattemässigt. Återigen precis som för enskildfirma).

 

Det vi har upptäckt nyligen är att när vi drar ut balansrapporten (Bokföring > Rapporter > Balansräkning), vilket vi inte har behövt göra fram till idag, så står det att i bankkontot så finns en overklig stor summa och det samma med "Beräknat resultat". Summan motsvarar alla årens vinster ihop, eftersom vi inte har bokfört några uttag alls.

 

Det vi har insett är att ingående balans (IB) endast går att ändra i första bokföringsåret (2015), dessutom så förs över IB från år till år, trots att vi har angett i programmet att det är ett HB!

 

* Hur löser vi saken enklast? alltså för att få rätt balansrapport för 2020?

* Om svaret är att bokföra tidigare års uttag, så berätta gärna hur man bokför det? och ska man bokföra skatt på uttagen eller behövs det inte eftersom skatten betalas av privatpersonen?

 

Som sagt har vi inte låst några bokföringsår (kanske betyder det att vi kan då bokföra uttagen?)

 

Vi är tacksamma för all support!

8 SVAR 8

Ett Handelsbolag är en egen juridisk person och ska inte likställas med en enskild firma. Dock beskattas det på samma sätt.

 

Bankkontot ska bokföras.

 

Ett alternativ är förstås att du gör om alla år samt alla deklarationer både bolagets och de privata isf för annars kommer det inte att bli rätt på den justerade anskaffningsutgiften om du bara rättar i bokföringen. 

 

Men troligen så borde det räcka med att du gör en transaktion på 2020 och rättar till banken så att den stämmer. Boka mot 2013 förslagsvis. Då bör det rättas till med automatik i era deklarationer också. Jag hoppas att ni inte nyttjat expansionsfonder för det kan ju ha gjorts på felaktiga grunder och skulle kunna leda till skattetillägg.

 

Mvh

Lovisa

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Lovisa och tack för ditt svar.

 

Tack för kontoförslaget (2013).

 

Vi har inte nyttjat expansionsfonder.

 

Gällande justerade anskaffningsutgiften: när jag fyller N3A så har det alltid varit att "P.84 Positiv justerad anskaffningsutgift vid beskattningsårets utgång/avyttringstidpunkten" är lika med "P.1 Min andel av handelsbolaget". Hur beräkningen av P.84 skulle påverkas av bokföringen mot kontot 2013 förstår jag inte.

 
  • Kan du förklara varför det skulle ställer till att bokföra egna uttag (nu i efterhand) under respektive år till skillnad från att bokföra det under år 2020 (så som du föreslår)?
    Min uppfattning är att bokföringen mot kontot 2013 inte kommer påverka relevant deklarationsuppgifter för bolaget och för ägarna. (egna uttag kommer till exempel inte att påverka beräkningen av P.84 i N3A)

 

  • Förstår jag dig rätt att ett av dina förslag är att bokföra om allt (för oss blir det åren: 2015-2019). Alltså börja från noll och skapa ny bokföring i Visma osv

 

Tack på förhand.

Nej, jag menar att om du ska bokföra alla egna uttag och insättningar under alla år så bör du göra omprövningar på alla deklarationer för de åren. Jag ser att jag var lite otydlig där!

 

Det låter märkligt att det är samma belopp i ruta P84 och P1. Egna uttag och insättningar i HB ska tas upp i ruta P.71+P73 på N3A. Har du fyllt i dessa?

 

Balansräkningen tas också upp i Ink4. Däribland banken. Om du justerar banken i bokföringen bakåt i tiden så kommer inte eget kapital att stämma med det du deklarerat tidigare.

 

Mvh

Lovisa

 

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen och tack för att du hjälper till med detta.

 

Gällande ink4 så fyllde jag i ingående balans som 0, och delägarnas uttag = årets redovisade vinst.

 

Efter självstudier runt N3A så kom jag fram till följande. Rätta mig om jag har förstått fel.

 

Givet att:

========

P70: Min skattepliktiga inkomst enligt p.11 (om överskott) m.m.

P73: Mina övriga uttag enligt bilaga INK4DU samt privata kostnader vid p.5a m.m.

P79: Justerad anskaffningsutgift före expansionsfond

P84: Positiv justerad anskaffningsutgift vid beskattningsårets utgång/avyttringstidpunkten

 

Jag har tidigare fyllt i N3A så här:

===========================

P70: fyllt i HB vinsten

P73: inget ifyllt

P79: den blev lika mycket som P70

P84: den blev också lika mycket som P70

 

Så här skall jag istället ha fyllt i N3A:

=============================

P70: fyllt i HB vinsten

P73: fyllt i mina uttag, vilka är lika med hela vinsten

P79: den blir lika mycket 0

P84: den blir också lika mycket 0

 

Har jag tänkt rätt då gällande i fyllandet av N3A?

 

Jag är dock något förvirrad runt P73, ska den vara lika mycket som jag tar ut privat från HB's bank kontot, eller lika mycket som vinsten jag ska skattas för (alltså min andel av bolagets vinst)?

 

Citat ur SKV299:

"De uttag som du har gjort bör löpande redovisas i bokföringen mot ditt kapitalkonto, varför beloppet som ska tas upp i punkt 73 i regel kan hämtas direkt från handelsbolagets bokföring. Handelsbolaget ska i huvudbilagan INK4DU lämna uppgift om bokförda uttag under handelsbolagets räkenskapsår."

 

Så ur citatet ovan så förstår jag att:

- P73 och INK4DU ska fyllas i utgående från bokförda uttag mot kapitalkontot

 

men jag har alltid fyllt i min andel av vinsten i INK4DU och inte uttag ur kapitalkontot. Jag tror fortfarande att jag har gjort rätt, men beskrivningen i SKV299 är förvirrande.

 

Eller tänker jag fel?

Hej! 🙂 

Jag har suttit och klurat på detta, det är inte helt lätt för mig att svara på måste jag erkänna. Om jag börjar med texten från Skatteverket (SKV299) och förklarar den så ska dina bokförda uttag på ditt kapitalkonto lyftas på punkt 73 precis som du gjort i ditt exempel, det är de uttag du bokför på föreslaget konto 2013 till exempel. På blanketten INK4DU lämnar du uppgift om handelsbolagets delägare och hur handelsbolagets vinst (överskott) eller förlust (underskott) har fördelats mellan de olika delägarna. Men uppgift ska även lämnas om delägarnas tillskott och uttag under året.

 

Jag hade faktiskt rekommenderat att ta kontakt med en redovisningskonsult kring detaljer om din deklaration och jag ser att du har haft en dialog med @Lovisa Ljungvall - 4L Ekonomi som kunnat ge superbra hjälp. Tänkte försiktigt kolla om Lovisa har något mer att flika in med? 
Annars så tycker jag det kan vara en bra idé att höra med din redovisningskonsult, det är ju så viktigt att detta blir rätt för dig nu. 

 

/My 

Hej!

 

Ursäkta sen återkoppling. Lätt förklarat så ska det beloppet som är på 2013 upp som egna uttag i dekl. Egna kapitalet i bokföringen bör stämma mot JAU. 

 

Fr o m nu tycker jag att du börjar bokföra bankkontot så som man ska i Handelsbolag. Det kommer att underlätta för dig i den löpande bokföringen så att inget missas.

 

Skatteverket bryr sig inte hur du deklarerar dessa uttag förrän firman läggs ner och du ska du förklara hur du kommit fram till din så kallade JAU. Mitt råd är att spara varenda bokslut och deklaration enda fram till firman är helt nedlagd och sen 7 år efter det. 

 

Överväg om du kanske ska byta bolagsform? Det låter som att det bara är du som tar resultat så bättre att ha enskild firma. Handelsbolag är som vilda västern ibland och är himla krångligt deklarationsmässigt. Ju mer år som går ju jobbigare kommer det bli att reda upp detta vid nedläggning...

 

Det är inte meningen att vara pessimistisk men det är verkligen snårigt med HB så det kräver specifik kunskap i den bolagsformen. Björn Lunden har skrivit en bok om Handelsbolag. Vill du ha Handelsbolag så rekommenderar jag att läsa den 🙂

 

Mvh

 

Lovisa

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Lovisa och My.

 

Jag tackar så mycket för era svar.

 

Jag är fortfarande lite förvirrad, och tycker att det är märkligt att Skatteverket inte har anmärkt på mitt (tydligen) felaktigt ifyllda INK4DU blankett.

 

Jag sammanfattar:

- Jag bokför alla egna uttag framöver, förslagsvis till 2013

- Jag bokför även transaktioner till skattekontot hos Skatteverket

- Jag hör av mig till en redovisningskonsult (som är bra på HB) för hjälp med att fylla i deklarationen rätt samt rätta bokföringen så att balansrapporten blir rätt

 

Det är synd att vårt skattesystem ska vara så här krånligt och behöva experter, så trött på det..

Tack för tipset gällande Björn Lundén, jag tror jag har deras HB bok hemma, ska läsa där.

 

Tack för er tid!

Ja, det är inte lätt men du har fattat rätt nu iaf! HB är knivigt...

 

Mvh

Lovisa

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100