Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

magnus14
UTFORSKARE

Ingående balans på 2641

Hej,

Upptäckte nu när jag gör bokslutet för 2023 att jag hade en liten ingående balans på konto 2641 för 2023 på 750 kr. Jag har hittat vilken verifikation det är från 2022 (missade att använda momskod i bokningen).

Hur fixar jag det enklast? Jag har redan gjort momsredovisningen för 2023 (i Visma eEkonomi Smart) (men inte skickat in något till Skatteverket än). Kan jag justera summan i momsredovisningen och uppdatera så att verifikatet som skapats uppdateras t.ex? 

4 SVAR 4
AnnicaL
CHAMPION

Om du ångrar momsredovisningen för 2023 och rättar posten så kan du sedan göra om momsredovisningen. Då stämmer bokföringen med vad du rapporterar in till SKV. 

magnus14
UTFORSKARE

Tack, hur "rättar jag posten" på rätt sätt? Räcker det med att justera momsredovisningen så att verifikatet som skapas av programmet ger netto 0 på 2650? Det vill säga lägger till 750 kr i rätt momsruta?

AnnicaL
CHAMPION

När du redan har gjort momsredovisningen i programmet - har du fortfarande ett saldo kvar på 2641? I så fall för du om det från 2641 till 2650 och ser till att din momsdeklaration inte görs enligt rapporten du fick ut när du skapade momsredovisningen utan även innehåller korrigeringsbeloppet.

2650 ska ju inte bli noll utan det är 2611 och 2641 som ska vara nollade när årets sista momsredovisning är bokförd. 2650 ska visa nettot att återfå eller betala till skattekontot. 

magnus14
UTFORSKARE

Helt korrekt, tack. Då fixar vi det.