Hej!
Jag är studerande redovisningsekonom och har en uppgift med olika affärshändelser som skall bokföras. Jag har fått underlag med ingående balans och enligt den går jag in i januari med med ingående balans på konto 1630 med 1 500 kr. När jag sedan ska betala till exempel momsskuld till skatteverket kan jag då dra av min inbetalning med lika mycket, så att 1630 blir "nollat", eller hur hanterar man något sådant här?
Jag har 1 500 kr på 1630 avräkning för skatter och avgifter.
Jag har en momsskuld för november året innan på 100 000 kr
Kan jag då bokföra såhär.
D 2650 100 000
K 1630 100 000
D 1630 98 500
K 1930 98 500
Tack på förhand!
Löst! Gå till lösning.
Det är 2 separata affärshändelser, momsdeklarationen för sig och betalningen för sig, men konteringarna du gjort är korrekta.
Tack!
Då har jag tänkt rätt.
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.