Jag har köpt ett begagnat kylskåp till firman av en privatperson. Betalade med pengar ur kassan. Finns inget kvitto och säljaren kommer inte betala in någon moms. Hur bokför jag detta?
Hej!
Om du ska hålla dig till reglerna kan du inte bokföra detta i firman överhuvudtaget. Det ska alltid finnas ett kvitto, där ett visst antal uppgifter ska finnas med (www.skatteverket.se). Om du väljer att bokföra det ändå kan du inte dra någon moms eftersom, precis som du säger, privatpersoner är inte momsredovisningsskyldiga. Det blir alltså 1910 kredit och t ex 5460 förbrukningsinventarier debet,
//Tina
Hej Daniel!
Verkar som vi helt har missat din fråga här, ber om ursäkt för det.
1. Som inköpspris anger du marknadsvärdet.
2. Konto 2893 och 5410 om det gäller ett Aktiebolag.
3. Ja precis, då bokar du 2893 Debet och 1930 Kredit (Aktiebolag).
Innehållet är verifierat av Visma Spcs 2023-09-05
föreslår ett lämpligt 4xxx konto
Hej,
Här vill jag flika in att om detta är ett vanligt förfarande hos dig (att du förädlar produkter innan du säljer dem) bör du kanske välja att bokföra dem på ett lagerkonto för "produkter i arbete".
På detta sätta blir redovisningen mer korrekt, då du inte tar kostnaden förrän du säljer slutprodukten.
Om din fråga rör något som är en engångsföreteelse kan du bara glömma detta inlägg :-).
//Tina
Hej,
Återstår även hur jag gör det i eEkonomi alltså handgreppen för att betala ut pengarna, hur gör jag det som en manuell verifikation eller?
Hej!
jag har tänkt köpa elektroniska prylar (begagnade) via blocket genom en privat person för runt 30-40000kr.
Hur fungerar det med bokföring samt skatt om man köper via enskild firma?
Vad bör jag tänka på, något viktigt?
Tacksam för all hjälp!
Mvh
Hej!
I dessa tider är det ju svårt att få tag på vissa saker. Speciellt datorkomponenter som jag köper och säljer.
Jag undrar..
Om man hittar någon som säljer på tradera, blocket eller liknande inkl. kvitto för ny oöppnad komponent inköpt för bara någon dag sedan. Går det att dra av momsen då? Som att det blir mer som ett utlägg man betalar ut för?
Tacksam för svar!
Vet inte varför jag blev flyttad till denna tråd. Men i vilket fall, känns det ju som att man skulle kunna lägga in en manuell verifikation för datumet på kvittot. Men vill man vara riktigt korrekt så kan jag ju köpa grejen privat och gå till Elgiganten i detta fall och göra ett återköp och direkt köpa den igen via företaget. Så löser det sig! Gäller att tänka lite OOTB i dessa tider. 🙂
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.