Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

AndersJago
MEDLEM

Inköp av korv med bröd, samt fråga och bokföring av rabatter.

Hej !

Har två frågor:

1 - Min redovisningskonsult sa att jag i min enskilda firma (snickare) vid behov kan köpa enklare förtäring  på firmakortet när jag är ute på jobb (typ chokladbit, korv med bröd). Så det gjorde jag vid ett tillfälle. Jag sköter min löpande bokföring själv och undrar hur jag bokför detta... ? Momssatsen är 12 %, men vilket konto ska jag belasta i bokföringen och om det inte räknas som avdragsgillt (?) hur bokförs det då?

2 - Ibland när jag handlar i byggvaruvutiker har jag samlat på mig rabatter, senast 100 kr på K-Rauta. Ska jag bokföra momsen som står på kvittot, dvs 25% på huvudbeloppet och sedan belasta konto för (tex) förbrukning på kostnaden minus rabatten?

Tack för hjälpen!

Mvh Anders

1 SVAR 1
CarinaEsp
CHAMPION

Hej!

1. Här måste jag tyvärr säga emot din redovisningskonsult. Det som du räknar upp är privata kostnader. Hela köpet blir alltså ett privat uttag på konto 2013.

2. Eftersom du är momsregistrerad och får rabatt så kan jag inte se det på annat sätt än att momsbeloppet också ska minskas. 100 kr i rabatt får då fördelningen 20 kr minskad moms och 80 kr minskad varukostnad.

//Carina