Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Jake87sthlm
MEDLEM

Inköp av programvara från annat EU land, betalat moms

Hej!
Jag har gjort ett inköp av en programvara från ett annat EU-land och angav då inte mitt VAT nummer (köpet gjordes innan företagsstarten). Har alltså betalat 25 procent moms. Ska nu göra en verifikation och undrar om det är några speciella konton jag måste använda till denna eller kan jag bokföra den precis som om jag hade köpt en tjänst i Sverige - använda samma konto och momskonto osv?

Har även läst mig till att man ska kunna registrera varor och tjänster från året innan företagsstarten och då bokföra dessa på första dagen på räkenskapsåret, någon som kan bekräfta att detta stämmer möjligtvis? 🙂

Med vänlig hälsning,
Jacob
3 SVAR 3
sivlai
MEDLEM

Om du har betalat deras moms så bokför du hela beloppet som en kostnad utan att lyfta moms. Då behöver du inte använda något specifikt konto för EU-inköp.
Det brukar gå bra att registrera inköp som är gjorda före företagsstart.
Fd medlem
Inte tillämpbar

SE denna
https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs/topics/konton-vid-tjanste-och-varuhandel-inom-och-utanfor-eu

man ska använda speciella momskoder (i praktiken speciella konton) för köp utanför Sverige

Om du inte har angett ditt VAT nummer och fått momsfritt får du ta hela beloppet inkl deras moms ( i ditt fall 25%)  och ta som kostnad och sedan lägga på moms enligt länken ovan.

Om du har rätt till momsavdrag blir det ett nollsummespel med momsen men ska göras ändå.

Se exempel nedan - där 10000kr är det belopp du betalat inkl  deras moms.


Inköp av tjänster inom EU (enligt huvudregeln):
1930/2440 ingen momskod  kredit 10 000:-
4535 momskod 21 (25%)     debet 10 000:-
2614 momskod 30 (25%)     kredit   2 500:-
2645 momskod 48                debet   2 500:-

Jake87sthlm
MEDLEM

Tack Laila och Jan för hjälpen! 🙂 Då hänger jag med.