Hej!
Jag har nu försökt att bokföra ett inköp som jag gjort från England men fattar fortfarande inte om det blivit rätt eller inte. Flera frågor:
1 - nu bokförde jag som inköp mot kvitto från "egna pengar" då det är ett utlägg jag gjorde innan jag fått tillgång till företagskonto. Borde jag ha bokfört lika gärna på mitt företagskonto eller har det ingen betydelse?
2 - Jag har betalat 1352 kr på faktura och blev inte fakturerad för momsen på 25% = 338 kr. När jag försökte bokföra så var jag tvungen att fylla i moms i rutan "avdrag moms" uppe till höger varav jag fyllde i 338 kr. Men när jag sen går in och tittar på mina utgifter så står det -1034 kr, men den egentliga kostnaden ligger ju på 1352 kr. Stämmer detta eller har jag gjort fel?
3 - Jag har alltså inte betalat någon moms på fakturan och ska då betala in moms själv om jag har förstått rätt (omvänd skatteväxling)? Innebär detta att jag sedan när momsen ska redovisas i slutet av året kan dra av denna moms som ingående moms? Borde det inte då bli ett nollsumme-spel?
Försökte bifoga en skärm-dump men gick inte att bifoga bild!!
Löst! Gå till lösning.
Hej
Innan jag kan besvara frågan så behöver jag veta om inköpet gällde varor eller tjänster? Det hanteras på olika sätt när det gäller varu och tjänsteinköp från länder utanför EU.
Återkom med svar på den frågan så skall jag förklara hela frågeställningen i ett svar sedan.
Ha det fint så länge
Joachim
Ah, jag skrev visst bara i rubriken. Det rör sig alltså om inköp av tjänst.
Hej
Ah där stod det ju faktiskt. var så inne i själv afrågeställningen att jag inte noterade rubriken.
1. När du lägger ut privata pengar så skall du inte bokföra detta mot företagskontot då det inte skett något på det bankkontot vid den betalningen. Du använder istället kontot för egna utlägg, Konto 2018 i en enskild firma och konto 2893 i ett aktiebolag.
2. När det gäller inköp av tjänster från länder utanför EU så skall det inte dras av någon moms. Omvänd skattskyldighet innebär att din kosntad är summan du betalt 1 352 kr och att det läggs på en fiktiv moms i bokföringen som enbart redovisas till skatteverket. Visar hur konteringen ska se ut i en enskild firma med en bild. Gäller det ett AB så byter du bara ut 2018 till 2893 i konteringen.
Händelsen du har bokfört med avdragen moms behöver du skapa en korrigeringsverifiaktion på.
3. Svaret på fråga tre har du i svaret på fråga två,
Hoppas detta gjorde det hela lite klarare.
Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.