Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

ANSOHE
UTFORSKARE

Inköp av tjänster inom eu

Vi får leverantörsfakturor gällande inköpta tjänster inom EU (utländsk arbetskraft)

Jag behöver hjälp med hur jag konterar dessa

 

Fakturorna som är i euro gäller dels

-Arbetade timmar

-Hyra för boende i Sverige

-Resor t/r Sverige/hemlandet

Dom är inte reggade för skatt i Sverige så fakturorna är utan moms och vi ska deklarera och betala den.

 

Jag har fått instruktion om att dra av 30% på fakturan gällande arbetstimmar men inte på hyra och resor (varför vet jag inte) vid utbetalning.

 

Jag undrar nu hur jag konterar fakturorna  dels när jag får dom och sedan vid betalning.

Vilka bokfkonton och momskoder använder man?

Kan det stämma att jag ska dra av 30% vid betalning och då endast på arbetade timmar?

 

Jag hoppas någon förstår min fråga och kan förklara.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3 SVAR 3
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Jag rekommenderar dig att du kontaktar Skatteverket för råd kring detta, men ja om det gäller arbetskraft och du skall hantera skatt för dem i Sverige så låter det rimligt att du skall göra 30% avdrag på betalningen och den delen skall du betala in till Skatteverket. Dvs totalt sätt betalar du 100% men bara 70% till leverantören och 30% till Skatteverket. Eftersom hyran och resorna inte relaterar till arbetskraft/tjänst och skall därmed inte behandlas som lön så låter det rimligt att du inte skall göra samma avdrag på detta. 

 

Rent bokföringsmässigt så blir detta fortfarande en kostnad för er, det blir bara två olika ställen som du betalar in beloppet till. Kontrollera gärna om de angett någon form av VAT nummer och om du bör redovisa fiktiv moms på detta, eller om det bara blir en kostnad för dig. Så det blir som en form av delbetalning, där du betalar en del av kostnaden till leverantören och en del till Skatteverket. Hur detta skall redovisas från din sida till Skatteverket sedan rekommenderar jag dig att kontakta dem för, men det finns lite information i länken ovan som säkert kan hjälpa dig.

 

Ha det fint!

Josefine

ANSOHE
UTFORSKARE

Tack för svar!

Det jag tycker är konstigt är att detta är leverantörsfakturor på köpta tjänster från ett utländskt företag. 

Borde jag inte bara redovisa typ en omvänd moms på 25%?

Förstår inte vad deras skatt har med min redovisning att göra, den redovisar dom väl själva i hemlandet om dom tar ut lön?

Hej igen!

 

Jag förstår vad du menar, men det som avgör om det blir på detta sättet eller inköp tjänst utanför/innanför EU med fiktiv moms är vad det är först sorts tjänst och vart den anses vara förbrukad. Så tex när det gäller tjänster (fysiskt arbete) som man köper från ett utländskt företag där de utför tjänsten i Sverige och inte är registrerade för f-skatt här så blir det du som blir ansvarig för att redovisa skatten på detta. Man kan likställa det som att du temporärt anställt någon som inte är ett företag och därmed skall betala skatt för denne. Det är därför oftast bäst att kontrollera med det utländska företaget innan om de är registrerade för f-skatt i Sverige om det gäller just fysiskt arbete som görs inom Sverige. Här finns det lite mer information kring detta. I vilka situationer som det istället handlar om inköp tjänst inom/utanför EU och fiktiv moms kan du läsa om här.

 

Det har alltså ingenting att göra med att de tar ut lön, utan det handlar om att ditt inköp av denna tjänsten likställs lön och skall därmed hanteras annorlunda då de inte är f-skatts registrerade eller har beviljats ett undantag som skulle göra att detta blev en vanlig kostnad för dig. Det har därmed alltså ingenting med deras skatt att göra, utan det handlar om din beskattning och hur du bör hantera ditt köp av tjänsten. Här finns mer information kring beslutet om detta. 

 

Hoppas detta gjorde det lite klarare.

Ha det fint.

 

Josefine