2025-02-25
15:26
Hej!
Jag behöver ha en löneart som registrerar veckovila utan avdrag på lönen. Hittar ingen sådan och undrar hur jag kan skapa en egen eller om det finns något liknande som jag kan kopiera och döpa om.
... Visa mer
Etiketter:
- Välj din produkt:
-
Lön 600
2023-11-20
18:34
Jo så långt är jag med. Jag var nog otydlig, jag menade hur jag gör en ny momsrapport i eEkonomi 😃
... Visa mer
2023-11-20
16:57
Hej! Jag har upptäckt att en del leverantörsfakturor har bokats 2 ggr när vi bytte från Visma Adm till eekonomi 2022, dvs föregående år som jag nu gör bokslut på. Nu har jag vänt dessa men behöver ju rätta momsdeklarationen oxå (för juli 2022) Hur gör jag nu detta?
... Visa mer
2023-10-14
08:38
Jag hade ett par kundfakturor på lokalhyra 2022 som krediterades och kvittades 2023. Vid bokslutet ville revisorn att detta skulle hanteras under 2022. När jag nu ska vända tillbaka och tömma uppl-kontot så får jag fel på momsrapporten. Bokf 2022 Kundf 1510 D 25000 2611 K 5000 3911 K 12000 3913 K 8000 Boksluts verifikat 2022 3911 D 12000 3913 D 8000 2990 K 20000 Bokf 2023 Kred kundf 1510 K 25000 2611 D 5000 3911 D 20000 I mitt huvud är 1510 nollat 2611 nollat 3911 och 3913 nollat Återstår att kontera om 2990 till 3911 på år 2023 men när jag gör det så står det på momsrapporten beräknad 5000 redovisad moms 0 Avvikelse 5000 Vad gör jag för fel? Hur nollar jag 2990?
... Visa mer
2023-10-05
14:44
Hej! Jag har fakturor både debet och kredit hos en leverantör med olika belopp. Hur hanterar ni det bäst vid betalning/kvittning? Enligt SEB skulle jag endast kunna skicka enbart kreditfakturor i en egen fil men det kan inte banken läsa in när jag provar. Man fick alltså inte blanda debet o kreditfakturor i samma betalfil. Jag kan ju förstås betala dessa manuellt och ange i meddelandefältet vilka fakturor det avser men tänker att jag kommer sitta där när jag ska stämma av kontot och undra var siffrorna kommer ifrån, för då har jag redan glömt. Hur gör ni? Jobbar i Visma ADM 1000 samt SEB
... Visa mer
2023-04-04
15:23
Tack för svar! Det jag tycker är konstigt är att detta är leverantörsfakturor på köpta tjänster från ett utländskt företag. Borde jag inte bara redovisa typ en omvänd moms på 25%? Förstår inte vad deras skatt har med min redovisning att göra, den redovisar dom väl själva i hemlandet om dom tar ut lön?
... Visa mer
2023-04-03
13:52
Vi får leverantörsfakturor gällande inköpta tjänster inom EU (utländsk arbetskraft) Jag behöver hjälp med hur jag konterar dessa Fakturorna som är i euro gäller dels -Arbetade timmar -Hyra för boende i Sverige -Resor t/r Sverige/hemlandet Dom är inte reggade för skatt i Sverige så fakturorna är utan moms och vi ska deklarera och betala den. Jag har fått instruktion om att dra av 30% på fakturan gällande arbetstimmar men inte på hyra och resor (varför vet jag inte) vid utbetalning. Jag undrar nu hur jag konterar fakturorna dels när jag får dom och sedan vid betalning. Vilka bokfkonton och momskoder använder man? Kan det stämma att jag ska dra av 30% vid betalning och då endast på arbetade timmar? Jag hoppas någon förstår min fråga och kan förklara.
... Visa mer
2023-01-26
14:28
Vi får leverantörsfakturor av ett utländskt företag, som inte har F-skatt, gällande inhyrd personal och vad jag förstår så ska vi hålla inne 30% skatt vid betalningen.
Jag undrar hur jag ska bokföra detta på levfakturan samt hur jag redovisar detta till skatteverket.
... Visa mer
2022-10-18
09:22
Hej!
Under toppar i produktion har vi tagit in arbetskraft från utlandet. Vi har tidigare anlitat ett svenskt företag som ombesörjt allt som haft med det att göra och vi har fått fakturor i SEK. Det svenska bolaget har nu lagt ned och vi måste själva ombesörja detta. De flesta är anställda och uthyrda från utländska företag som skickar fakturor men vi har en kille från Tjeckien som vi ska betala ut vanlig lön till i tjeckisk valuta.
Vi har fått svar från Visma att det inte går att betala ut lön via bankfil till utlandet men jag måste ju lägga in honom i personalregistret eftersom han är anställd hos oss och vi ska betala skatt o ag.
Hur kan vi kringgå så att han inte kommer med på utbetalningsfilen men ändå är med i lönekörningen?
Kan man sätta kontant betalning?
Någon som har erfarenhet av detta?
... Visa mer
2022-10-04
10:01
Tack för ditt svar! Jag börjar få lite lite grepp om det nu 😃 Det jag funderar på nu är om när jag köpt in VMB (förenklad) varor för mer än jag har sålt för en månad så fattar jag det som att jag kan spara och kvitta mot nästa månad. Är det så? Hur bokför man det i så fall och hur hamnar det på momsrapporten?
... Visa mer
2022-09-26
10:03
Jag har startat en secondhandbutik som drivs som AB och reggad för moms. Jag har inte fått inte fått grepp om det här med momsen och behöver hjälp. Hur funkar det med moms i dessa fall? - Jag köper in en del begagnade varor av privatpersoner - En del varor har jag fått gratis -Jag köper in en del nya produkter från leverantör som jag säljer vidare till kund -Jag har en lokalhyra där fastighetsägaren har lagt på moms -Jag ska fakturera ett annat bolag för en del av hyreskostnaden för uthyrning av kontor i min lokal -Jag köper in en del förbrukningsmaterial/kontorsmaterial Har försökt att läsa i olika trådar men blir helt förvirrad.
... Visa mer
2022-07-12
13:24
Tack men det jag är ute efter är att momsbeloppet konteras på 2647, 2614 per automatik. Borde ju gå att göra en formel eller något för detta på "bokföringsförslag"? Är helt ny på eEkonomi så jag letar mig fortfarande fram 😃
... Visa mer
2022-07-12
13:02
1Gilla
Tack, då testar jag det 😃
... Visa mer
2022-07-11
13:56
Hej! Jag undrar hur man lägger in en formel för att slippa räkna ut detta själv. Någon som vet?
... Visa mer
2021-12-02
10:12
Företaget har leasat en bil och vi har fått en faktura på en första förhöjd leasing samt en månads leasingavgift. Jag har läst mig till att man ska periodisera förhöjda avgiften över de antal månader leasingen fortlöper, dvs 36. Jag gör något knasigt när jag försöker lägga in den för periodiseringen. Jag har bokat levfakturan så här Förhöjd leasing 22776 1720D Leasingavgift november 4149 5617D Interimsavgift 20/10-31/10 1521 5617D Moms (halva beloppet av 7111) 3555,5 2640D Halva momsen 3555,5 5617D Total 35557 2440K När jag sedan ska lägga in periodiseringen av 1720 så får jag ett meddelande om att det är fel kontotyp för periodisering, jag ignorerade det. Angav 211031 som första perioddatum 36 mån 5617 som periodiseringskonto, får ett felmeddelande om att det bör vara ett balanskonto. Om jag även ignorerar det och uppdaterar tabellen så hamnar 1720 i debet och 5617 i kredit, jag vill väl ha det tvärtom? Vad gör jag för fel?
... Visa mer