Hej!
Efter att ha fått tre olika svar - från myndigheterna och sedan Visma Support, så tänkte jag måste få klarhet i detta. Jag ska försöka få ner alla detaljer för att det ska bli rätt.
Jag har köpt leksaker privat som jag vill lägga till företagets lager för att sedan sälja dom vidare.
Inköpet gjordes 16-01-24, och köpet genomfördes 17-01-24 då pengarna drogs från mitt privatkonto. Inköpet gjordes från en svensk återförsäljare med svenskt momsnummer, och jag har själv varit momsregistrerad från 16-01-24. Jag kan därför dra av momsen på köpet. Jag använder också kontantmetoden.
Totala kostnaden var 714 kr inklusive moms och 571,20 kr exklusive moms. Momsen var alltså 142,80 kr.
Jag vill endast föra över dessa leksaker till företagets lager utan att jag ska ha något tillbaka privat.
Skatteverket säger vid ett tillfälle att jag ska göra det som en egen insättning och att jag ska bokföra det på insättningsdagen (oavsett när jag har köp det). Vid det andra till tillfället säger dom att jag ska bokföra det som en egen insättning, men att jag ska bokföra det på köpdagen.
Visma Support (kanske inte rätt instans, men ändå) sa att jag inte ska göra någon egen insättning utan att jag bara ska bokföra det som en tillgång och bokföra det på den dagen jag tar in det hela i firman - eftersom det inte handlar om någon pengatransaktion.
Hur bokför jag detta egentligen, och på vilken dag ska jag bokaföra in det? Är det så att det finns många olika sätt att göra det på?
Jag är färsk i branschen, och detta gör en verkligen förvirrad.
Stort tack på förhand!
Med vänliga hälsningar,
Rickard
Hej Rickard,
Tack för din fråga.
Jag rekommenderar dig att gå efter det som Skatteverket säger. Eftersom du fått två olika svar gällande på vilket datum det ska bokföras så antar jag att du kontaktat dem via telefon så ett förslag är att skicka din fråga skriftligt så att du får ett skriftligt svar tillbaka och då är det det svaret som gäller.
Önskar dig en fin dag!
/Pamela
Hej!
Tack så jättemycket för ditt svar!
Jag ska absolut skicka ett mail till dom och se vad jag kan få för svar.
Är det ingen här som har en liknande erfarenhet gällande inköp av varor med privata medel som man sedan vill bokföra och ta in i företaget?
Känns som att det inte borde vara något som är jätteovanligt.
Kan jag bokföra det som en tillgång och i den bokföringen lägga till information gällande moms osv för att den ska dras av i balansräkningen?
Tack på förhand!
Med vänliga hälsningar,
Rickard
Hej
Som en tillgång skall det inte bokföras utan du skall bokföra upp det som en kostnad eftersom det rör sig om ett inköp till företaget.
En tillgång kan det först bli efter en inventering av ett eventuellt lager.
Så du bör följa skatteverkets regler/rekommendationer.
Du bokör in det som ett utlägg på datumet på kvittot/fakturan.
2018 (EF) /2893 (AB) Egen insättning Kredit 714
4000 Debet 571
241 Kredit 142,80
Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim
Hej Joachim!
Okej, men vad jag har fått information om så kan jag bokföra in dessa inköp på 1460 - Lager av handelsvaror också. Men då blir det fel menar du?
Inventeringen har jag koll på själv via ett Excel-dokument, men det kanske inte spelar någon roll?
Måste jag ändra dessa verifikationer som jag har gjort då och hur går jag till väga då?
Jag har 3 st verifikationer som jag har bokfört med detta upplägget:
- 2018 Kredit
- 1460 Debet
- 2641 Debet
Har även två andra utkast nu som jag ska försöka få rätt innan allt blir automatiskt med min bankkoppling.
Mvh,
Rickard
Hej
Blir inte fel i sig men då måste du istället tänka på att bokföra bort lagervärdet samt bokföra upp kosntaden när varan säljs.
Tycker personligen att det är enklare att bokföra upp kostnaden direkt vid inköpet och sedan göra en inventering (månad, kvartals eller årsvis) och då bokföra upp det kvarvarande lagervärdet. Blir lättare att bokföra då.
men du kan istället för 4000 använda 1460 om du vill
Joachim
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.