
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Inköp av varor vs förbrukningsmaterial
Hej,
Blir tveksam kring vad som ska bokas som inköp av varor vs förbrukningsmaterial.
Förstås beror det på verksamheten man driver, men en tumregel?
Googlat mycket och det är olika budskap. En del säljer att endast om man köper varan och säljer den vidare som den är, så räknas det som inköp av vara.
Andra säger att om man köper en sak för användning i det man tillverkar, så är det inköp av vara.
Om man har ett litet tryckeri där man designar och trycker ut visitkort mm., vad anses då papper, bläck, snören och bubbelplast (för att packa) vara?
Tack på förhand för hjälp
/Sandra
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Jag tycker att de kostnader du nämner ska gå i kontoklass 4 eftersom det är direkta kostnader att matcha mot din försäljningsintäkt. Däremot är tex kopieringspapper och bläck till din skrivare du ev skriver ut fakturor på ( om de inte går digitalt!) förbrukningsmaterial i form av kontorsmaterial.
Men detta är ingen exakt vetenskap. Lägg en lämplig benämning på det konto i klass 4 som du använder så blir det bra.
