Hej!
Jag hittar massa olika trådar om inköp från EU, men jag blir helt förvirrad och förstår inte hur jag ska göra. Jag är helt ny på Visma eEkonomi, och på debit, kredit och momskoder.
Jag köper webbhotell + domänavgift från en dansk leverantör, som fakturerar mig utan moms. Hur sjutton ska jag bokföra det här? I vissa av trådarna står det att speciella nya konton måste skapas, med rätt momskoder, men jag lyckas inte luska ut vad som gäller i just det här fallet.
Skulle vara mycket tacksam för en detaljerad steg för steg-beskrivning av allt jag behöver göra. Inklusive exakt hur jag ska göra för att skapa nya, korrekta konton.
Jag bokför enligt kontaktmetoden, och vill därför inte skapa en leverantörsfaktura, utan vill bokföra genom att skapa en bankhändelse som jag sedan trycker matcha på och där fyller i allt som behövs.
/Jenny
ändra momskod på konto 6230 på dom verifikationer som detta gäller
Men är det inköp av domäner som du säljer vidare så skulle ett 4xxx konto passa bättre
Hej Filip!
Så länge du inte ändrar några bokföringskonton så behöver du inte korrigera hela verifikationen utan då räcker det bra att du ändrar momskoderna.
Om du redan har skapat momsredovisningen måste du dock ångra denna och bokföra om den på nytt för att programmet ska ta hänsyn till ändringarna.
Pacsac har bra koll på bokföring 🙂 Men vill du ha mer kött på benen angående bokföringskonton vid köp av domän har vi inlägget Bokföra köp av domäner. Där rekommenderar Pär konto 6230, (Datakommunikation) om du inte använder det i ditt arbete mot kund och vidarefakturerar kostnaden, då brukar ett 4-konto användas.
Hoppas detta hjälper dig lite till 🙂
/Sanna
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.