Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Inköp inom EU med VAT

Google och Facebook som är baserade på Irland verkar inte lägga på moms och jag har lärt mig att man då skall tillämpa omvänd skattskyldighet med kontona 2614 och 2645.

 

Nu fick jag en faktura från Adobe, också med angiven adress på Irland, men de hade lagt på VAT. Hur gör man då? Blir det som att få en svensk faktura?

4 SVAR 4
My Janhall
ANSTÄLLD

Hej Claes, 

Oftast så ska säljaren i regel inte ta ut någon moms på försäljningen när du köper tjänster från ett företag i ett annat EU-land, det finns däremot vissa undantag och på Verksamt.se och deras sida om Moms när du köper tjänster från EU kan du läsa mer om vad som gäller.

 

Utifrån informationen på Verksamt och andra trådar jag läst om detta så är Adobe inget självklart undantag från huvudregeln (kan såklart bero på din situation så läs gärna länken). För att undvika att du betalar moms i båda länderna så tänker jag att du kan kontakta säljaren för kontrollera vad som skett. Har dem debiterat moms felaktigt så kan dem antingen skickar en kreditfaktura på den felaktigt debiterade momsen, eller krediterar den felaktiga fakturan helt och skickar en ny faktura till dig. 


/My 

Även jag tackar för svar!

Tolkat det som: 

 

2893 – kredit totalbeloppet (om du betalat med egna pengar)

4056 momskod 20 (25%) debet totalbeloppet

2614 momskod 30 (25%) kredit

2645 momskod 48 debet

 

Beloppet som är under 2614 och 2645 är beloppet plus 25%.

Thomas51
CHAMPION

Fd medlem
Inte tillämpbar

Stort tack!