Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Inköp och försäljning av maskin.

Hej,

 

Jag köpte en maskin för 40000:- exkl. moms detta året och det är bokfört så här:

 

 Konto                                                                   Debet         Kredit

2018 - Övriga egna insättningar  50 000,00
2641 - Debiterad ingående moms48 (0%)10 000,00 
1220 - Inventarier och verktyg 40 000,00

 

Jag har inte lagt in maskinen i anläggningstillgångar och inte gjort någon avskrivning men har nu sålt den för 40000:- exkl. moms och fakturerat kunden.

 

Hur bokför jag detta för att det ska bli rätt?

 

Jag använder mig utav Vismas program.

5 SVAR 5
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Vid försäljning av inventarier så är det viktigt att man bokför bort hela värdet från sitt tillgångskonto, i ditt fall 1220, så att den inte längre syns i bokföringen. Man behöver även vanligtvis redovisa den utgående momsen på försäljningen om man hade avdragsrätt för den ingående momsen på inköpet. Ett exempel på hur du kan bokföra detta är så här:

 

19XX debet 50 000

2611 kredit 10 000

397X kredit 40 000

1220 kredit 40 000

397X debet 40 000

 

Detta kommer betyda att du får redovisat den utgående momsen korrekt, samt att du inte får någon vinst utan du har 40 000 i både kredit och debet. Du får även bort de 40 000 som är bokfört mot 1220 för att visa att maskinen är borta. 3970 är ett gruppkonto för avyttring av tillgångar, så det finns ett par olika inom den gruppen du kan välja. Jag valde 19XX för att visa ett scenario att du fått in pengar via ditt företagskonto, men det går bra att byta till det som passar din situation. Jag lade på 25% moms då du verkade ha dragit 25% moms på köpet så jag antog att den momssatsen gällde. 

 

Hoppas detta hjälper dig, ha det fint!

/ Josefine

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Tack för svar.

 

Det stämmer, jag använde mig av konto 1930 och 25% moms.

Skapar man en manuell verifikation som i ditt exempel då?

 

En sak till jag blev lite fundersam på är att när jag skapat fakturan så blir det ju en artikel och då bokförs den väl som en vara jag sålt dvs konto 3051, har jag gjort fel?

 

Mvh Sebastian

Hej Sebastian!

 

Rent programmässigt få du matcha fakturan som betald när du ser att du fått in pengarna. Detta gör du under Kassa och Bankhändelser i programmet. 

 

I det här fallet utgår jag från att du har en enskild firma och iså fall är det okej att använda konto 3051. För att bokföra detta korrekt måste du även boka bort det bokförda värdet av maskinen på 1220 med värdet exklusive moms i kredit. Du kan skapa verifikationen med samma datum som betalningen. Motkonteringen görs mot konto 3051. Värt att notera är att programmet då kommer att plocka upp momskod 05 på konto 3051 automatiskt, så här bör du plocka bort momskoden. 

 

Hoppas detta hjälpte dig i din fråga. Om jag har missuppfattat eller om du har fler frågor är du varmt välkommen att återkomma här i tråden. 

 

Ha en fin helg!

 

/Agnes 

Hittar du ett inlägg som du gillar eller som har hjälpt dig? Ge det en like eller markera det som en 'Godkänd lösning' för att sprida vidare kunskapen till andra användare här i forumet 🙂
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack så mycket!

 

Så långt förstår jag nu.

Hur blir det med de ytterligare kontona som Josefine ovan nämnde, ska det också vara med i samma verifikation? 

Hej igen Sebastian!

 

Eftersom du använder dig av Visma e-ekonomi och valde att göra en faktura via där, så går det utmärkt att göra så som min kollega beskrev. Mitt bokföringsförslag var ur rent bokföringsmässigt perspektiv, men det funkar lika bra med så som min kollega beskrev när du använder dig av e-ekonomi. Så följ bara det min kollega svarade så skall det bli korrekt. Istället för 397X kontot så blir det 3051 för dig, då det valdes när du gjorde fakturan. I hennes förslag som är baserat på hur man hanterar det i programmet så är mitt förslag bara uppdelat, så du kan pricka av fakturan. Slutresultatet blir detsamma.

 

Ha det fint!

/ Josefine