Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

FilipAnneli
MEDLEM

Inköp tjänst av företag inom EU

Hej!
Jag skulle vilja ha hjälp att reda ut hur processen ser ut via en tjänst som jag köpt. Jag bedriver träningsverksamhet och har börjat att sända pass live via en plattform som har sitt säte i Danmark. Jag köper alltså in deras tjänst för att kunna sända dessa pass, men den kostnaden som det kostar att använda den tjänsten står i relation till hur många medlemsskap jag säljer. Det är 25% moms på träning online. 

Kunder betalar med kort via sidan och jag får en utbetalning från det danska företaget varje månad. Nu fick jag den första utbetalningen där det är specificerat enligt följande:

Total försäljning
Moms 25%
Avgift för tjänsten 8%
Bankavgifter
Total utbetalning till mig

Hur bokför jag detta? 

6 SVAR 6
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej!

För att vi ska kunna hjälpa dig kommer du först behöva kontrollera med Skatteverket om hur du ska hantera själva utbetalningen.

Det som gör det svårt för oss att svara är att du säkert har vissa kunder i Sverige men i och med att det är den danska tjänsteleverantören som gör en utbetalning till dig så bör det kanske konteras som en försäljning i ett annat EU-land. För att allt ska bli korrekt så behöver du därför höra med Skatteverket vad som gäller och även ta reda på om det är moms inblandat på avgiften för tjänsten. Bankavgifterna bokför du på 6570 och där blandar du aldrig in momsen. 

Tror vi får börja så här och så är du välkommen att höra av dig när du fått svar från Skatteverket.

Har vi någon redovisningskonsult med erfarenhet av liknade bokföring så välkommen att hoppa in i tråden 🙂   

/Tinna

Tack snälla! Detta är till så stor hjälp! Dock balanserar det inte när jag lägger in det. Jag behöver ha motkonto för bankkostnaderna och administrationskostnaden för att det skall stämma. Vad anger jag då? 

Hej!

Dessa kostnader bokar du mot 1930 så balanserar din verifikation. 

Roligt att vi kunde lösa det ihop 🙂 /Tinna

Tusen tack!! 🙂 

FilipAnneli
MEDLEM

Hej!

Tack! Jag var i kontakt med skatteverket och de svarade så här: När du säljer tränartjänster live digitalt där du kan kommunicera med deltagarna är momssatsen 6%. Det betyder att utav den avräkning du fått från det danska bolaget skall du deklarera totala beloppet exklusive moms som din momspliktiga försäljning på rad 05 och själva momsen på rad 12. Administrationskostnaderna tar du upp på rad 21 Inköp av tjänster från annat EU land. Vid köp av tjänst från annat EU land anses tjänsten omsatt i köparlandet vilket innebär att det är du som köpare som skall redovisa momsen på inköpet. Därför skall du sedan ta upp 25% av kostnaden i ruta 30 Utgående moms 25% samt avdrag som ingående moms på rad 48.

Jag blir ändå inte klok på hur det skall se ut i bokföringen.

Hej igen!

Bra att du kollade upp hur du ska hantera det. Såhär har jag tänkt och tolkat svaret du fick från kompisarna på Skatteverket: Försäljning av tjänsten hanteras som av tjänst 6% moms och inköpet som ett inköp av tjänst från annat EU-land och då kan du kontera detta såhär: 

Debet 1930 Företagskonto (hela beloppet som betalades ut till dig)

Kredit 3043 Försäljning av tjänst 6% momskod 05 (din totala försäljning minus moms) 

Kredit 2631 Utgående moms på försäljning Momskod 12 (6%) 

Debet 4537 Inköp av tjänst från annat EU-land momskod 21 (Administrationstjänsten) 

Kredit 2614 momskod 30 (25%) Samma belopp som på 2645

Debet 2645 momskod 48 (25%) Samma belopp som på 2614

Debet 6570 Bankavgifter ingen momskod

Hoppas detta kan underlätta för dig och att du får en finfin onsdag! /Tinna 🙂