Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

sofia_12
UTFORSKARE

Inköp tjänst utanför EU med utländskt VAT-nummer?

Hej,

Vårt företag säljer även inom Storbritannien och har därmed skaffat ett engelskt momsnummer för inköp och försäljning som sker inom det landet.

Försäljningen och inköpen som sker inom Storbritannien ska inte med på den svenska momsdeklarationen eftersom vi deklarerar och betalar momsen till HMRC istället.

För inköp av varor i Storbritannien har vi använt konto 4001 utan momskod, vilket kontonummer kan vi använda för inköp av tjänster inom Storbritannien där säljaren har fakturerat till vårt engelska momsnummer?

3 SVAR 3
Joachim E
MODERATOR

Hej

Det beror lite på vilken typ av tjänster det är vi pratar om? Det går att lägga upp konton i anslutning till de tjänstekonton som finns i baskontoplanen om ni vill särredovisa de inköp som görs i Storbrittanien.

En IT tjänst t e x bokförs normalt sett på konto 6540 It tjänster. Då skulle ni kunna skapa konto 6541 it tjänster Storbrittanien för de brittiska inköpen.
Sedan kan man göra samma sak för övriga tjänstekonton man använder.

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim

Hej!

Det är ytterst sällan vi köper tjänster i Storbritannien med vårt brittiska momsnummer, så jag vill helst använda ett "samlingskonto" för alla tjänster då de är så få. Jag brukar använda "4531" i vanliga fall när det gäller inköp från USA, Australien osv som köps med vårt svenska momsnummer.

Skulle jag t.ex. kunna använda 4534 för inköp av tjänster i Storbrittanien?

Mvh

Sofia

Hej

Absolut. Du kan själv välja vilket konto du vill ha inköpet på.

/Joachim